Hoe bereid je je voor op een banenmarkt?

Laatst gewijzigd op 22-03-2024 12:51
Zo kun je je voorbereiden op een banenmarkt.

Voorbereiding banenmarkt

• Onderzoek de bedrijven die aanwezig zijn: probeer uit te vinden waar het bedrijf voor staat, wie hun klanten zijn, wat voor soort projecten ze doen en wat hun kernwaarden zijn. Maak een lijst van de 10 bedrijven die je het meest interesseren.
  • Bereid vragen voor: maak een lijst met vragen die je per bedrijf zou willen stellen. Waar ben je nieuwsgierig naar? Wat zijn hun grootste uitdagingen van dit moment? Of meer persoonlijk: hoe zou jouw werkdag eruit zien? Of hoe ziet de werkdag er van de professional die je spreekt uit? Je zou ze ook kunnen vragen naar huidige vacatures, of andere mogelijkheden in de toekomst. Overweeg hen te vertellen over je scriptie. Zijn er misschien onderwerpen die hen zouden kunnen interesseren?
  • Maak en oefen je persoonlijke introductie: neem de tijd om je voor te bereiden op hoe je jezelf wilt presenteren. Denk na over hoe je je voor wilt stellen, denk hierbij aan je naam, je studieachtergrond, je huidige carrièredoel of de baan die je ambieert, de dingen die je belangrijk en interessant vindt, en de vaardigheden die je tot nu toe hebt opgedaan. Oefen een paar keer hardop hoe je dit wilt formuleren.
  • Bereid je voor op mogelijke sollicitatievragen: neem enkele voorbeelden mee van eerdere (werk)ervaringen die je persoonlijke introductie aanvullen. Denk aan enkele concrete situaties waarin je bijvoorbeeld je vaardigheden hebt ontwikkeld. Of opdrachten waar jij enthousiast van werd.

Het bezoeken van de banenmarkt

• Wees zelfverzekerd: kleed je gepast, glimlach en geef een stevige handdruk.
  • Bezoek eerst de bedrijven uit je top 10: wees pro-actief en beslis naar welk bedrijf je eerst heen wilt gaan. Je kunt altijd ronddwalen en je door andere bedrijven laten verrassen.
  • Breek het ijs: ga na of het bedrijf iemand vrij heeft om mee te praten. Het kan ongemakkelijk zijn om mensen te benaderen, maar het helpt om het ijs te breken door een vraag te stellen over iets wat op dat moment gaande is ("het is erg druk, heb je al met veel studenten gesproken?") of gewoon te vragen "heeft u even tijd om iets over uw bedrijf te vertellen?"
  • Stel vragen: stel de vragen die je hebt voorbereid. Denk er ook aan om hen om advies te vragen als ze niet iets aanbieden waarin je geïnteresseerd bent. Kennen ze iemand anders om mee te praten? Vraag ze ook naar hun wervingsprocedure, zodat je weet wat je kunt verwachten.
  • Vraag wat de beste manier is om de persoon met wie je praat of de organisatie te volgen: een nieuwsbrief? Een website? LinkedIn? Andere informatiebronnen, bijvoorbeeld een vaktijdschrift?
  • Maak aantekeningen: noteer namen, e-mailadressen en telefoonnummers, en de onderwerpen die je met ze hebt besproken. Dit maakt het gemakkelijk om later een vervolg te geven aan je gesprek. Je kunt ook om hun visitekaartjes vragen.

Na de banenmarkt

Volg de mensen op met wie je hebt gesproken: bepaal wat je gewenste resultaat zou zijn voor elk bedrijf waarmee je hebt gesproken en geef opvolging aan het gesprek dat je hebt gehad op de banenmarkt. Dit kun je doen door bijvoorbeeld een bedankbriefje te sturen via e-mail of de mensen met wie je gesproken hebt uit te nodigen voor een LinkedIn-connectie.

Zorg ervoor dat je altijd een persoonlijke noot toevoegt op LinkedIn en stel vriendelijk een volgende stap voor. Volg ook gesprekken op met mede-deelnemers van de banenmarkt, wellicht kun je elkaar wijzen op relevante mogelijkheden.