Erasmus+ Exchange-programma en -beurs

Laatst gewijzigd op 10-10-2023 16:56
Via het Erasmus+ Exchange-programma kun je een tijd in het buitenland doorbrengen aan een buitenlandse universiteit in Europa. De Erasmus+ Exchange-beurs helpt je met de kosten.

Het Erasmus+ Exchange-programma

Voor de bestemmingen binnen het Erasmus+ Exchange-programma kijk je op de UvA World MapExterne link (kies 'Exchange', kies je opleiding en kies dan, bij 'Select a programme', 'Erasmus').

Aanmelden

Meer informatie over de aanmeldingsprocedure en de voorwaarden voor deelname kun je vinden op de pagina Aanmelden

Erasmus+ Exchange-beurs

Als Erasmus+-student kom je in aanmerking voor een Erasmus+ Exchange-beurs waarmee je extra woon- en reiskosten kunt dekken tijdens je verblijf in het buitenland. Het beursbedrag wordt jaarlijks vastgesteld door het NufficExterne link. Je komt alleen in aanmerking voor de Erasmus+ Exchange-beurs als je door je faculteit bent geplaatst voor een plaats aan een buitenlandse universiteit. Studenten die hiervoor door hun opleiding zijn geplaatst, worden automatisch voorgedragen voor een Erasmus+ Exchange-beurs door het Centraal Erasmus Bureau van de UvA.

Mogelijke top-ups

Als je een Erasmus+-beurs ontvangt, kom je wellicht ook in aanmerking voor de green travel top-up of de inclusie-top-up. De green travel top-up, een eenmalig bedrag van €50,00 en maximaal extra beursdagen, is beschikbaar als je voor je reis naar het gastland een milieuvriendelijk en duurzaam vervoersmiddel gebruikt. De inclusie-top-up is beschikbaar als je een economische belemmering of een of meerdere belemmeringen die vallen onder een handicap of gezondheidsproblemen ervaart. Meer informatie is beschikbaar op Canvas nadat je bent geselecteerd voor een Erasmus+-beurs.

Het beursbedrag van de Erasmus+ Studie-beurs wordt jaarlijks vastgesteld door het NufficExterne link en hangt af van je bestemming.

Maximale beschikbare bedrag
Bestemming
  • €390 per maand (€13 per dag)
Denemarken, Finland, IJsland, Ierland, Luxemburg, Zweden, Liechtenstein, Noorwegen
  • €330 per maand (€11 per dag)
Oostenrijk, België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Griekenland, Spanje, Cyprus, Malta, Portugal
  • €270 per maand (€9 per dag)
Bulgarije, Kroatië, Tsjechië, Estland, Letland, Litouwen, Hongarije, Polen, Roemenië, Slowakije, Slovenië, Noord-Macedonië, Turkije, Servië

Na het afstuderen

Het Erasmus+ programma ondersteunt geen studie-uitwisselingen na het afstuderen. Het is echter wel mogelijk om na het afstuderen met een Erasmus+ Traineeship-beurs een werkgerelateerde stage in het buitenland te volgen.

Hoe het Erasmus+-programma tot stand kwam

Het Erasmus+ studieprogramma is een initiatief van de Europese Unie om de uitwisselingen tussen universiteiten in de Europese Unie te verbeteren en de samenwerking in het hoger onderwijs te stimuleren.  De Europese Commissie financiert deze uitwisselingen. Alle opleidingen van de UvA nemen deel aan het Europese Erasmus+ programma. De afzonderlijke opleidingen hebben studentenuitwisselingsovereenkomsten gesloten met partneruniversiteiten in de Europese lidstaten, IJsland, Liechtenstein, Noord-Macedonië, Noorwegen en Turkije.

Meer informatie over het standpunt van Erasmus inzake integratie, burgerschap, milieu, partnerschappen, mentoring en ondersteuning is te vinden in het Erasmus Handvest en de Erasmus Beleidsverklaring

Let op: selecteer eerst je opleiding