Als free mover vakken volgen in het buitenland

Laatst gewijzigd op 10-10-2023 16:44
Wil je een tijdje in het buitenland studeren, maar neem je niet deel aan een uitwisseling? Dan is het mogelijk om als 'free mover' je studieverblijf in het buitenland te organiseren.

Als je niet bent geplaatst voor het  uitwisselingsprogramma van je keuze of als je aan een universiteit wilt studeren die geen uitwisselingsovereenkomst met de Universiteit van Amsterdam heeft, kun je ervoor kiezen om als 'free mover' naar het buitenland te gaan. Je bent een free mover als je op eigen initiatief vakken gaat volgen aan een universiteit in het buitenland, buiten een vaststaand programma om. Je organiseert je studieverblijf in dit geval helemaal zelf.

Aandachtspunten

Wil je als free mover studeren in het buitenland, volg dan in ieder geval de volgende stappen:

• Neem zelf contact op met de universiteit van je keuze, bespreek de mogelijkheden en eisen, en vraag wat je allemaal moet regelen. Begin op tijd.
  • Check het niveau van de universiteit, vooral als het om een onbekende of kleine universiteit gaat. Sommige universiteiten noemen zich ‘university’, maar zouden in Nederland eerder als hbo- of mbo-onderwijs gezien worden. Ook is het belangrijk dat de accreditatie van de universiteit op orde is. Je International Office kan je hierbij helpen.
  • Als free mover blijf je ingeschreven op de Universiteit van Amsterdam. Je betaalt ook collegegeld tijdens de periode dat je in het buitenland bent. Daarnaast betaal je meestal ook collegegeld aan de gastuniversiteit.
  • Denk dus van tevoren goed na hoe je je buitenlandverblijf gaat betalen. Wellicht is financiële steun mogelijk.
  • Wil je dat de vakken zichtbaar zijn op je diploma? Laat ze dan van tevoren goedkeuren door de Examencommissie.
  • Heb je alles geregeld? Lees hoe je je het beste voorbereidt op je verblijf in het buitenland.

Meer informatie en hulp

Ondanks het feit dat je zelf alles regelt, kan jouw International Office je adviseren over vakken volgen in het buitenland als 'free mover'.

De studentendecanen kunnen je helpen bij informatie over studiefinanciering, beurzen en andere financiële zaken.