student.uva.nl
Welke opleiding volg je?
UvA Logo
Welke opleiding volg je?
Colloquiumpunten

Presentation Master's thesis - Fien Vries - Brain & Cognition

Colloquiumpunten

Presentation Master's thesis - Fien Vries - Brain & Cognition

Laatst gewijzigd op 21-10-2025 16:23
De relatie tussen sociaal-cognitieve processen en reactieve en proactieve agressie
Toon informatie voor jouw opleiding
Welke opleiding volg je?
of

Agressie is een complexe vorm van gedrag met negatieve gevolgen, die deels kan worden verklaard door sociale cognitie. Dit onderzoek richtte zich op hoe drie verschillende sociaal-cognitieve processen (emotieherkenning, empathie en mentalisatie) samenhangen met twee verschillende vormen van agressie (reactief en proactief). Op basis van het Social Information Processing-model (Crick & Dodge, 1994) en de social learning theory (Bandura, 1977) werd verwacht dat beperkingen in emotieherkenning en mentalisatie sterker samenhangen met reactieve agressie, en dat een verminderde mate van empathie sterker samenhangt met proactieve agressie in een algemene populatie. De steekproef bestond uit 26 deelnemers, waar een digitale testbatterij werd afgenomen om de verschillende sociaal-cognitieve vaardigheden en verschillende vormen van agressie te meten.  Resultaten bevestigden dat empathie een significante voorspeller was van proactieve agressie. Emotieherkenning en mentalisatie werden geen significante effecten gevonden. Deze bevindingen bevestigen het verband tussen empathie en proactieve agressievormen een belangrijk aanknopingspunt voor vroege screening en interventie in de algemene populatie. Vervolgonderzoek met grotere steekproef en meer ecologisch valide metingen is nodig om meer subtiele verbanden aan te kunnen tonen in de algemene populatie.