student.uva.nl
Welke opleiding volg je?
UvA Logo
Welke opleiding volg je?
Colloquiumpunten

Presentatie Masterthese - Tessy Kraaijeveld - Ontwikkelingspsychologie

Colloquiumpunten

Presentatie Masterthese - Tessy Kraaijeveld - Ontwikkelingspsychologie

Laatst gewijzigd op 25-11-2025 16:31
Het Effect van Taal op Tekstbegrip, Responstijd en Terugklikgedrag bij het Samenvatten van Academische Teksten
Toon informatie voor jouw opleiding
Welke opleiding volg je?
of

 De verengelsing in het hoger onderwijs in Nederland is de afgelopen jaren sterk toegenomen. Gezien dit groeiende aandeel is het belangrijk om te begrijpen hoe taal invloed heeft op academisch leesgedrag, met name op het vermogen van studenten om academische teksten effectief samen te vatten. Er werd onderzocht in hoeverre de taal van een academische tekst invloed had op tekstbegrip, responstijd en terugklikgedrag van Nederlandstalige studenten en hoe deze factoren samenhangen met samenvatten. Tekstbegrip werd gemeten met open samenvattingsvragen en responstijd omvatte de tijd voor het lezen van de tekst en het beantwoorden van de vragen. Terugklikgedrag betrof het aantal wisselingen tussen de tekst- en vragenpagina’s, geïnterpreteerd als een indicatie van leesstrategieën zoals het monitoren van begrip en herlezen van tekst of vragen. Het onderzoek werd uitgevoerd met een experimenteel within-subjectsdesign (N = 66). De resultaten tonen aan dat studenten Nederlandstalige teksten beter begrijpen en accurater samenvatten dan Engelstalige teksten, terwijl de totale responstijd niet verschilt tussen beide talen. Enkelvoudige analyses toonden aanvankelijke effecten van terugklikgedrag, deze verdwenen echter wanneer er werd gecontroleerd voor taal. Een exploratieve analyse laat zien dat studenten efficiënter zijn in hun moedertaal, waarbij zij meer begrip per seconde leestijd behalen. Deze bevindingen suggereren dat lezen in een tweede taal meer cognitieve inspanning vereist, wat leidt tot lagere efficiëntie en begrip. De resultaten benadrukken het belang van taalbewust onderwijs en strategie-instructie ter ondersteuning van studenten bij het lezen en samenvatten van Engelstalige academische teksten.