Roeterseilandcampus - Gebouw G, Straat: Nieuwe Achtergracht 129-B, Ruimte: GS.34. Vanwege beperkte zaalcapaciteit is deelname op basis van wie het eerst komt, het eerst maalt. Leraren moeten zich hieraan houden.
In mijn scriptieonderzoek heb ik onderzocht of een growth mindset samenhangt met academische stress onder Nederlandse middelbare scholieren (12-18 jaar). Eerder onderzoek suggereert dat scholieren met een growth mindset – de overtuiging dat het individu invloed heeft op zijn of haar ‘talent’ (capaciteiten)– minder stress ervaren in een academische context.
Dit onderzoek is een replicatie van eerder onderzoek, uitgevoerd binnen een nieuwe doelgroep. Daarnaast is het onderdeel van een overkoepelend onderzoeksproject waarin een nieuw meetinstrument is ontwikkeld: de Academic Beliefs Profile. Growth mindset werd daarom gemeten met twee instrumenten: de bestaande, gevalideerde Growth Mindset Scale, en het growth mindset-item uit de nieuwe schaal. Op basis van de literatuur zijn twee hypothesen opgesteld:
1. Growth mindset, gemeten aan de hand van de Growth Mindset Scale, vertoont een negatief verband met academische stress.
2. Growth mindset, gemeten aan de hand van de Academic Beliefs Profile, vertoont een negatief verband met academische stress.
De data zijn verzameld op middelbare scholen en geanalyseerd met behulp van multilevel regressieanalyses.