Bereken direct je collegegeld →
Collegegeld
Meer informatie over de collegegeldtarieven van de UvA vind je hier.
Lees hier hoe je de betaling van je collegegeld kunt regelen.
Studiefinanciering
Algemene informatie over het aanvragen van studiefinanciering vind je hier.
Beurzen
Lees meer over beschikbare beurzen en fondsen.
Veelgestelde vragen: Collegegeld
-
Hoeveel collegegeld moet ik betalen?
In veel gevallen kun je de hoogte van je collegegeld zelf berekenen via onze collegegeldmeter.
Uitgebreide informatie over de verschillende collegegeldtarieven vind je op:
-
Tweede studie: Hoeveel collegegeld moet ik betalen?
Als je vanaf september 2011 met een bachelor- of masteropleiding begint, nadat je al een bachelor- of mastergraad aan een Nederlandse universiteit of hogeschool hebt behaald, dan betaal je in beginsel het instellingscollegegeldtarief. Er zijn echter wel enkele uitzonderingen.
Alle voorwaarden en tarieven vind je in het Inschrijvingsbesluit van het betreffende academische jaar.
Met vragen over je collegegeld kun je terecht bij de Digitale Student Service Desk.
-
Hoe betaal ik mijn collegegeld?
Voor een compleet overzicht van alle betaalmogelijkheden, zie:
-
Krijg ik collegegeld terug als ik mij tijdens het collegejaar uitschrijf?
Meer informatie over hoe je je kunt uitschrijven en of je collegegeld terug krijgt, vind je op de pagina over:
-
Kan ik mijn betaalwijze en betaalgegevens zelf aanpassen in Studielink?
Als je zelf een digitale machtiging hebt afgegeven via de digitale omgeving van je bank (of als de machtiging nog niet is bevestigd door een derde persoon), dan kan je de betaalgegevens nog aanpassen via Studielink. Neem hiervoor de volgende stappen:
-
Log in op Studielink en ga naar het tabblad ‘Betaling’.
-
Hier vind je de knop ‘Wijzig betaalgegevens’.
-
Je komt nu in een omgeving waar je de betaalgegevens kunt aanpassen.
-
Je kunt hier de betaalwijze, termijnen, wie betaalt en de gegevens van de rekeninghouder wijzigen.
Is het niet mogelijk de gegevens te wijzigen? Geef de wijziging van de betaalgegevens dan door via het formulier machtiging voor de incasso collegegeld wijzigen.
-
-
Wat zijn dan de incassodata waarop het collegegeld wordt afgeschreven, als ik in termijnen wil betalen?
Meer informatie over de algemene voorwaarden en de incassodata vind je hier.
-
Ik wil ook aan een andere universiteit studeren. Hoe vraag ik een Bewijs Betaald Collegegeld (BBC) aan bij de UvA?
Een Bewijs Betaald Collegegeld (BBC) van de UvA vraag je aan via dit formulier.
Let op: zorg ervoor dat alle items van je checklist inschrijving op www.sis.uva.nl zijn voltooid, voordat je een BBC aanvraagt.
In de meeste gevallen stuurt de Centrale Studentenadministratie van de UvA het digitale Bewijs Betaald Collegegeld rechtstreeks naar jouw andere onderwijsinstelling. Mocht dat zo zijn, dan hoor je dat nadat je het bewijs hebt aangevraagd.
-
Ik heb al bij een andere onderwijsinstelling collegegeld betaald. Hoe lever ik mijn Bewijs Betaald Collegegeld (BBC) in bij de UvA?
Ben je bij een andere Nederlandse hogeschool of universiteit ingeschreven en betaal je daar ook het wettelijk tarief, dan hoef je aan de UvA geen collegegeld te betalen. Je moet hiervoor wel een betalingsbewijs overleggen. Dit Bewijs Betaald Collegegeld (BBC) vraag je aan bij de andere hogeschool of universiteit en lever je in bij de UvA.
Lees hier meer over de voorwaarden van het BBC en de wijze waarop deze moet worden ingeleverd.
-
Ik heb een incasso gemist. Hoe kan ik het verschuldigde collegegeld bedrag alsnog betalen?
Wanneer je een incassobetaling hebt gemist, zal je binnen twintig dagen een email ontvangen met daarin een iDEAL link, zodat je het verschuldigde collegegeld bedrag alsnog kunt betalen.
Binnen tien dagen na de incassodatum kun je het verschuldigde collegegeld bedrag ook zelf overmaken op IBAN NL26DEUT0436855232 t.n.v. Universiteit van Amsterdam te Amsterdam. Vermeld in de overschrijving je achternaam en studentnummer. Zonder deze gegevens kan de UvA je betaling niet verwerken.
Wanneer je zelf geen actie onderneemt, dan zal het verschuldigde collegegeld bedrag automatisch worden afgeschreven op de eerstvolgende incassodatum.
Heb je twee termijnen of meer achterstand en heb je moeite met betalen? Voorkom blokkade van je UvAnetID en vraag een betaalregeling aan.
-
Is het mogelijk om een betalingsregeling te treffen met de UvA?
Meer informatie over het aanvragen van een betalingsregeling vind je hier.
-
Hoe kan ik een factuur voor het collegegeld aanvragen?
Een factuur voor het collegegeld vraag je aan via de Digitale Student Service Desk.
Veelgestelde vragen: Studiefinanciering
-
Hoe vraag ik studiefinanciering aan?
Algemene informatie over het aanvragen van studiefinanciering vind je hier.
-
Stopt mijn studiefinanciering en reisproduct automatisch zodra ik me uitschrijf bij de UvA via Studielink?
Nee, je dient zelf je studiefinanciering en reisproduct stop te zetten. Op de website van DUO lees je hoe je dit doet.
-
Ik ben een vluchteling. Hoe kan ik extra (financiële) ondersteuning krijgen?
Meer informatie over ondersteuning voor vluchtelingen vind je hier.
Veelgestelde vragen: Beurzen
-
Hoe kan ik een beurs of andere financiële ondersteuning aanvragen?
Er zijn verschillende mogelijkheden voor het aanvragen van een beurs of andere financiële ondersteuning. De aanvraag is per beurs verschillend. Kijk daarom per beurs goed naar de vereisten op de pagina over:
-
Kom ik in aanmerking voor een beurs?
Zowel voor je studie aan de UvA, een uitwisseling in het buitenland als voor een vervolgopleiding in het buitenland bestaan er verscheidene beurs- en fonds mogelijkheden. De selectiecriteria verschillen per beurs. Kijk voor de toekenningsvoorwaarden en contactgegevens per beurs op onze website:
-
Met wie kan ik contact opnemen als ik vragen heb over een beurs?
De toekenning van beurzen is niet centraal geregeld binnen de UvA. Er is om die reden niet één telefoonnummer of afdeling waar je met je vraag terecht kunt.
Contactgegevens per beurs kun je vinden via: