We willen dat de UvA voor alle studenten een positief klimaat en een veilige basis biedt voor hun studie. Als je onverhoopt te maken hebt met onveilige situaties of ongewenst gedrag, zijn er verschillende personen en instanties bij wie je terecht kunt. Onderstaand overzicht wijst je de weg.
Afhankelijk van jouw situatie kan het goed zijn als je een ongewenste situatie eerst bespreekt met je docent, opleidingscoördinator of studieadviseur. Als dat om wat voor reden dan ook niet mogelijk is, dan kun je gebruik maken van de andere opties in dit overzicht. Het kan ook zo zijn dat iemand je hiernaar verwijst. Je melding of klacht wordt altijd vertrouwelijk behandeld.
Als je te maken hebt met ongewenst gedrag (seksuele intimidatie, agressie, geweld, pesten, discriminatie) dan kun je terecht bij een van de vertrouwenspersonen ongewenst gedrag. Zij bieden steun en helpen bij het zoeken naar een manier om het ongewenste gedrag te stoppen of te voorkomen dat een situatie verergert. Indien nodig verwijzen zij door naar professionele hulpverleners. Ook kunnen zij je helpen bij het indienen van een klacht bij de klachtencommissie.
Als je tijdens een college of werkgroep problemen krijgt (ongewenst gedrag, conflict), dan is je docent het eerste aanspreekpunt. Je kunt ook terecht bij de vertrouwenspersoon of de studieadviseur. De studieadviseur kan je melding zo nodig doorgeven aan de onderwijsdirecteur. Het maakt daarbij niet uit of je college of werkgroep fysiek of digitaal plaatsvindt.
Bij een sociaal onveilige of persoonlijke situatie die de studie of het studeren beïnvloedt, kun je terecht bij een studentendecaan. Studentendecanen bieden ondersteuning en kunnen doorverwijzen naar externe instanties. Je kunt ook bij een studentendecaan terecht als je te maken hebt met andere persoonlijke omstandigheden die het studeren beïnvloeden, bijvoorbeeld als je een functiebeperking hebt of je studie wilt combineren met topsport.
Als je te maken hebt met psychische klachten naar aanleiding van een sociaal onveilige situatie, dan bieden studentenpsychologen de mogelijkheid van een eerste verkennend gesprek. Een studentenpsycholoog kan ook advies geven en helpen bij een eventuele doorverwijzing. Je kunt daarnaast terecht bij de studentpsycholoog als je psychische klachten hebt (bijvoorbeeld faalangst of studiestress) die het studeren beïnvloeden.
Ga naar informatie en contactgegevens van de studentenpsychologen
Als student kun je je bij Bureau Studentenartsen inschrijven. De studentenartsen hebben zich gespecialiseerd in gezondheidsklachten en mentale klachten waar studenten tegenaan kunnen lopen, bijvoorbeeld op het gebied van sociale veiligheid. Je kunt hier terecht met zorgen over je gezondheid, als je niet lekker in je vel zit en ook als je problemen hebt door ongewenst gedrag van een medestudent of medewerker van de UvA.
Met vragen of klachten over wetenschappelijke integriteit kun je terecht bij de Vertrouwenspersoon Wetenschappelijke Integriteit. Deze vertrouwenspersoon kan je ook informeren over de procedure voor het indienen van een klacht bij de commissie wetenschappelijke integriteit (CWI).
Ga naar informatie en contactgegevens Vertrouwenspersonen Wetenschappelijke Integriteit
Je kunt bij de ombudsfunctionaris terecht wanneer sprake is van structurele problemen en misstanden binnen de UvA. Dit kan vertrouwelijk en zonder formaliteiten. De ombudsfunctionaris kan wanneer hij of zij dat noodzakelijk acht bemiddelen tussen partijen en onafhankelijk onderzoek doen.
De UvA heeft een onafhankelijk meldpunt ongewenst gedrag ingericht bij CAOP, naast de bestaande voorzieningen in deze wegwijzer. Alle meldingen die bij dit meldpunt binnenkomen, worden door CAOP geregistreerd en doorgezet naar de UvA. Het CAOP bewaakt dat de meldingen door de UvA worden opgevolgd.
Informatie en contactgegevens vind je op www.meldpuntongewenstgedraguva.nl
Als je een formele klacht wilt indienen tegen een medewerker of orgaan van de UvA over een (ongewenste) gedraging, dan kun je terecht bij de Klachtencommissie. De procedure bij de Klachtencommissie is vastgelegd in de Regeling ter behandeling van klachten van personeelsleden en studenten van de Universiteit van Amsterdam.
Bij een noodsituatie op de UvA-campus bel je de Centrale Meldkamer van de UvA via het centrale alarmnummer 020 525 2222.
Doe bij een extreem onveilige situatie (zoals stalking of bedreiging) ook aangifte bij de politie.
www.uva.nl/veilig.
De UvA heeft een gedragscode die van toepassing is op alle medewerkers en studenten van de UvA. Daarin staat hoe we met elkaar omgaan en wat te doen als er toch sprake is van ongewenst gedrag.
uva.nl/socialeveiligheid.
gehele overzicht van hulp en advies dat Studenten Services biedt.
medewerkerssites (inlog nodig).