Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Switch to english

Fatjon Kaja (28), docent in de minor Law & Economics en de master Law & Finance, is gekozen tot FdR Docent van het Jaar 2021. In totaal waren er 56 docenten van onze faculteit genomineerd. Wat vindt Fatjon van zijn nominatie en wat is zijn geheim in de collegezaal?

Fatjon Kaja Docent van het Jaar

Gefeliciteerd met je benoeming! Wat vind je er van? 

'Ik ben erg blij met het nieuws. Er werken zo veel geweldige docenten en academici aan de faculteit. Mijn colleges zouden nooit zo soepel zijn verlopen zonder de hulp van al mijn collega's bij het Amsterdam Center for Law and Economics. Ze zijn heel behulpzaam geweest bij de logistiek en de curriculumontwikkeling. Ik zie de prijs dan ook graag als een erkenning van al die inspanningen.' 

Studenten prijzen je om je inzet en behulpzaamheid, ook buiten de colleges om. Herken je dit? Waarom vind je dit belangrijk? 

'Ik moedig ze altijd aan om hulp te vragen. De meeste van mijn studenten staan op een punt in hun leven waarin ze veel onzekerheid ervaren over wie ze zijn of wie ze willen zijn. Dan denk ik dat het belangrijk is om een plek te bieden waar ze om advies kunnen vragen. Ik zou zelf niet zijn waar ik nu ben zonder de hulp en toewijding van mijn eigen docenten, zowel aan het City College of New York als aan de University of Minnesota Law School.' 

Ik zou zelf niet zijn waar ik nu ben zonder de hulp en toewijding van mijn eigen docenten

Ze noemen ook je 'socratische' manier van lesgeven, en de manier waarop je anekdotes gebruikt om je verhaal te illustreren. Is dit typerend voor je stijl? 

'Ik denk het wel. De colleges van de minor Law & Economics zijn op dezelfde manier opgezet als de juridische vakken in Amerika en worden ook als zodanig gepromoot. Ik vind het dan niet meer dan eerlijk dat studenten hier ook de Socratische methode van lesgeven ervaren: de standaardmethode bij alle juridische opleidingen in Amerika. Ik probeer zeker niet de beruchte professor Kingsfield (uit de Paper Chase, red.) te imiteren, omdat ik die benadering contraproductief vind. Toch wil ik studenten graag leren om hun standpunten in een discussie te verdedigen. Ik gebruik anekdotes om complexe onderwerpen uit te leggen, maar ook om de stof te relateren aan het dagelijks leven. Ik hoop dat studenten meekrijgen dat we niet een of ander obscuur theoretisch concept aan het behandelen zijn waar ze na afloop van mijn lessen nooit meer iets over zullen horen.' 

Wat doe je als studenten ongemotiveerd zijn? 

'Mijn geheim is de wetenschap. Toen ik studeerde, twijfelde ik tussen een carrière in de wetenschap of in de economie. Ook al koos ik voor het laatste, er zijn een paar belangrijke dingen die ik dankzij de wetenschap heb geleerd die me nog steeds motiveren. De eerste wet van de thermodynamica luidt bijvoorbeeld: 'In een geïsoleerd systeem kan geen energie worden gecreëerd of vernietigd.' Daarom benader ik elke les met enthousiasme en positieve energie. Ik wil dat mijn studenten zich energiek voelen en klaar zijn om een van de lastigste taken in onze maatschappij op zich te nemen. En als de heer Newton gelijk heeft, dan mag ik ook verwachten dat de tegenreactie hetzelfde is, wat het lesgeven weer heel plezierig maakt.' 

Kun je een voorbeeld geven van iets opmerkelijks tijdens de colleges? 

'Toen ik de syllabus voor een van de cursussen samenstelde, koos ik twee bijzondere zaken (Laidlaw v. Organ; US v. Carroll Towing Co.) omdat ik dacht dat Nederlandse studenten vertrouwd zouden zijn met de onderwerpen. De ene zaak gaat over een windmolen en de andere over schepen. Ik heb het in mijn hele leven nog nooit zo mis gehad!'

Wat vind je het leukst aan lesgeven?

'Het is een geweldig gevoel wanneer je studenten aankijkt tijdens een college, en je op de een of andere manier ziet dat iets echt landt en dat ze het punt dat je maakte hebben begrepen. Mijn collega's zullen wel weten waar ik het over heb.'

Over Fatjon Kaja

Fatjon Kaja is docent Law & Economics aan de Faculteit der Rechtsgeleerdheid en is verbonden aan het Amsterdam Center for Law and Economics. Hij heeft een Bachelor of Arts en een Master of Arts in Economie van The City College of New York - CUNY, en een Juris Doctor graad van de University of Minnesota Law School.