Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Switch to English

In haar rol als mentor heeft Ramla eerstejaarsstudenten het afgelopen jaar op weg geholpen door haar kennis, ervaringen en inzichten met hen te delen. ‘Je kunt dingen delen die je zelf graag had willen weten aan het begin van je studie’, vertelt Ramla. ‘Hierbij neem ik als eerstegeneratiestudent niets als vanzelfsprekend aan.’ Ze vindt het belangrijk dat iedere student zich thuis voelt op de universiteit. ‘Ik hoop dat ik daar mijn steentje aan kan bijdragen.’

Portret van rechtenstudente

Ramla heeft ontzettend veel geleerd van het mentorschap. ‘Allereerst natuurlijk het lesgeven’, zegt ze, ‘zowel fysiek op campus als online via Zoom.’ Ze heeft studenten geholpen met bijvoorbeeld het gebruiken van de wettenbundel, het lezen van arresten en het oefenen met tentamenvragen. Dit zijn dingen die voor ouderejaars inmiddels vanzelfsprekend zijn, maar nieuw zijn voor sommige eerstejaars.

‘Het is leerzaam om me te verplaatsen in eerstejaarsstudenten en terug te denken aan de tijd waarin het ook allemaal nieuw was voor mij. Ik probeer ze van daaruit zo goed mogelijk te begeleiden.’ De problemen waar ze zelf als eerstejaars tegenaan liep, omschrijft ze als ‘wat breder’. ‘Ik ben een eerstegeneratiestudent, dus studeren was volledig nieuw voor mij. Dit betekent dat ik gaandeweg mijn weg op de universiteit, binnen het studeren en in het studentenleven heb moeten vinden.’

Voorbeelden van vragen

Ramla noemt een paar voorbeelden van vragen die ze kreeg. Eerstejaars vragen waren bijvoorbeeld ‘hoe studeer je’, ‘wat zijn de verschillende lesvormen op de universiteit’ of ‘hoe zit het met de mogelijkheid om op uitwisseling te gaan’. Ook zijn nieuwe studenten nieuwsgierig naar de mogelijkheden en het belang van extra-curriculaire activiteiten naast hun studie, bijvoorbeeld bij een rechtswinkel of vereniging. Daarnaast heeft ze een aantal keer meegemaakt dat studenten stress ervaarden. Bijvoorbeeld vanwege de coronasituatie, door vakken die ze op dat moment volgden of vanwege persoonlijke omstandigheden. ‘Ik probeer studenten dan gerust te stellen en ze te begeleiden in hun situatie.’

Niet erg als je niet alles weet

Gedurende het mentorschap heeft Ramla geleerd om feedback te geven aan studenten, maar ook om feedback te ontvangen. ‘Studenten leren van jou, maar jij leert ook van je mentorgroep’. Ze vindt het belangrijk dat je als mentor leert dat het niet erg is als je niet alles weet. ‘Weet je het antwoord op een vraag van een student niet, dan kun je dit uitzoeken of doorverwijzen naar de juiste persoon. Het gaat er uiteindelijk om dat je de studenten zo goed mogelijk begeleidt.’

Bij twijfel wél doen

Tot slot raadt Ramla iedereen aan om mentor te worden. Ze kan zich voorstellen dat het spannend is, dat vond ze zelf ook, maar ze noemt het een heel leuke ervaring. ‘Twijfel je om mentor te worden, dan wil ik je aanmoedigen om het toch te doen,’ zegt ze enthousiast. ‘De eerstejaarsstudenten leren niet alleen van jou, maar jij ook van hen en van het mentorschap!’

Heb je vragen over het mentorschap?

Over Ramla

Ramla Yusuuf is vierdejaars bachelorstudent Rechtsgeleerdheid. Het afgelopen jaar heeft ze onder meer 2 extra minors gevolgd: Internationale Betrekkingen & Kinderrechten en Forensische Jeugdzorg. Volgend jaar start ze met de master Public International Law. Daarnaast is ze student-assistent van de Commissie voor Diversiteit, Gelijkheid en Inclusie (CEDI) van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid.