Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

Wooclap: interactie met je publiek

Wooclap: interactie met je publiek

Wat is Wooclap?

Wooclap is een 'Audience Response Tool'. Zowel studenten als docenten mogen deze tool inzetten tijdens een presentatie/les om vragen of stellingen voor te leggen aan het publiek.

Aanwezigen kunnen hierop reageren via hun smartphone of laptop. De resultaten kunnen direct worden weergegeven op het scherm van de presentator. De tool kan zowel in het klaslokaal, als online worden gebruikt.

Alle medewerkers en studenten van de UvA kunnen inloggen bij Wooclap met hun UvAnetID en zelf een sessie aanmaken en starten. 

Bekijk de (Engelstalige) promotievideo van Wooclap om een beeld te hebben van wat de applicatie doet.

  • Inloggen
    1. Om direct op de inlogpagina van Wooclap te komen ga je naar wooclap.uva.nl.
      Alternatief:
      Ga naar wooclap.com en klik rechtsboven op 'Log in'. Kies altijd voor de 'Sign in with your institution' methode en zoek in de lijst naar Universiteit van Amsterdam. 
    2. Voer je UvAnetID en wachtwoord in.
      Het kan gebeuren dat je al was ingelogd in de browser en je dit niet meer hoeft in te voeren. Ga indien nodig akkoord met de voorwaarden (bij de eerste keer inloggen). 

    Nadat je succesvol bent ingelogd beland je op de Mijn evenementen / My events pagina in Wooclap. 

  • Taal instellen

    Wanneer je bent ingelogd in Wooclap kan je rechtsboven je taal selecteren.

  • Nieuw Evenement aanmaken

    Vragen in Wooclap maken deel uit van een Evenement. Een nieuw evenement aanmaken gaat als volgt: 

    1. Nadat je bent ingelogd kan je op de startpagina op de knop + Nieuw evenement / + Create event klikken (linksboven). Je ziet een welkomstboodschap van Wooclap als je hier voor het eerst op klikt. Het evenement krijgt de titel “Mijn nieuw evenement” of ”My new event” mee. 
    2. Linksboven kan je de titel van het evenement aanpassen door op het potloodje te klikken. Ieder evenement heeft een unieke code die deelnemers moeten invoeren om te participeren. Deze code staat rechtsboven in beeld achter Deelnemen op: / Participate at:
    3. Pas eventueel rechtsboven de code aan naar iets dat makkelijker te onthouden of in te voeren is (bijv. “calc1” voor het eerste hoorcollege calculus). Het kan zijn dat een code die je wil gebruiken al bezet is. 
  • Vragen aanmaken

    Vragen die aan het publiek gesteld worden in Wooclap heten ‘interacties’. Er zijn verschillende vraagtypes die je kan toevoegen aan het evenement. Klik hier om meer te weten te komen over de verschillende vraagtypes die beschikbaar zijn, of probeer ze zelf even uit in Wooclap. 

    Bekijk de DEMO: How to create an event om te zien hoe je de vragen aanmaakt, of volg onderstaande instructies: 

    1. Je kan nieuwe vragen aanmaken binnen je evenement via het tabblad Interacties / Votes (linksboven). 
    2. Als je op het icoontje van een vraagtype klikt voeg je de interactie toe aan het evenement. 
    3. Vul de velden in. Meestal moet de vraagtekst worden ingevoerd. Afhankelijk van het vraagtype voer je bijvoorbeeld ook antwoordopties in (zoals bij Multiple Choice Questions (MCQ) en Polls), of een correct antwoord (zoals bij Open vraag en Vind een nummer). 
    4. Bij de meeste vraagtypen kan je rechts in beeld enkele opties instellen. Zo kan er bijvoorbeeld een timer worden ingesteld, waarbinnen de deelnemers moeten antwoorden. Lees de beschrijvingen om te weten waar de verschillende opties voor dienen. 
    5. Vergeet niet de vraag op te slaan door op Opslaan / Save te klikken (rechtsonder). Je kunt de vraag ook direct uittesten door op Start nu / Start now te klikken (rechtsonder). Gebruik bijvoorbeeld je mobiel om als participant aan de sessie deel te nemen, door de link bovenin het scherm te openen.  Als je de vraag uitprobeert wordt de sessie actief. Om af te sluiten en terug te gaan naar het interacties / votes scherm, klik in de balk onderin op de knop Exit (in het scherm dat je als presentator open hebt staan).
  • Presenteren met Wooclap

    Wanneer je Wooclap inzet tijdens het lesgeven of presenteren, zul je vaak de interactieve slides met vragen willen afwisselen met informatieve slides (bijvoorbeeld uit een PowerPoint- of een PDF-bestand).

    Dit kan op twee manieren:

    1. Via de webapplicatie (in de browser).
    2. Direct in PowerPoint met behulp van de Wooclap add-in. 

    Geadviseerd wordt om de webapplicatie te gebruiken. Dit heeft als enige nadeel dat er geen PowerPoint animaties beschikbaar zijn. Als het echt belangrijk is om animaties te kunnen tonen is het advies om de PowerPoint add-in te gebruiken. 

    Test je presentatie altijd voordat je Wooclap live gebruikt tijdens het presenteren. Dit geldt in het bijzonder als je de PowerPoint add-in gebruikt op een andere computer dan waarmee je de Wooclap presentatie hebt aangemaakt. 

    Presenteren via de webapplicatie 

    In dit geval presenteer je vanuit de online Wooclap omgeving (via wooclap.uva.nl). Bekijk de DEMO: How to create an event om te zien hoe je informatieve slides toevoegt aan je Wooclap sessie, of volg onderstaande instructies: 

    1. Open het evenement in Wooclap met daarin de interacties die je tijdens de presentatie wil gebruiken. 
    2. Klik rechtsboven op de knop + Presentatie toevoegen / + Add presentation
    3. Voeg de presentatie toe. Wooclap accepteert PDF-, PowerPoint- en Keynote-bestanden, of een link naar een Google slides presentatie. Het kan even duren voordat Wooclap de presentatie heeft ingelezen. 
    4. Klik nu rechts in beeld op de knop Vragen invoegen / Insert questions. Rechts in beeld zie je de vragen die je hebt aangemaakt binnen het evenement. Links daarvan zie je de slides uit de presentatie. 
    5. Sleep de vragen naar de juiste plek tussen de slides. Let op! Wooclap maakt zelf een slide aan genaamd Hoe deelnemen? / How to participate?. Hierin staan instructies voor aanwezigen om aan de sessie te kunnen deelnemen. Zorg ervoor dat deze slide eerder wordt getoond binnen de presentatie dan de andere slides met vragen. 
    6. Klik onderin op Bewaren / Save om de presentatie met ingevoegde vragen op te slaan. Mocht je nog iets willen aanpassen aan de (volgorde van de) slides en de vragen, dan kan je bij het evenement op de Instellingen klikken (tandwieltje rechtsboven), en vervolgens op de knop Vragen invoegen / Insert questions. Vergeet je aanpassingen niet op te slaan. 
    7. Je kunt nu beginnen met presenteren door rechts in beeld op de knop Starten / Start te klikken. Tijdens het presenteren heb je enkele knoppen tot je beschikking om de presentatie te doorlopen en aanwezige functionaliteiten te gebruiken. 
    8. Voor uitleg bij de knoppen die tijdens het presenteren beschikbaar zijn, klik hier. Tip: je kan ook van het toetsenbord gebruik maken om de presentatie te doorlopen. Klik op het toetsenbord-icoontje rechtsonder om te zien welke sneltoetsen je tot je beschikking hebt. 

    Presenteren via de PowerPoint add-in 

    In de online omgeving van Wooclap kan er geen gebruik worden gemaakt van animaties (bewegende elementen in PowerPoint). Als het belangrijk is dat er animaties worden getoond, dan is het advies om Wooclap te gebruiken via de PowerPoint add-in. Deze is beschikbaar via de Microsoft Office store, voor gebruikers met een UvA MS 365 licentie. Het gebruik van de Wooclap add-in is iets ingewikkelder en beperkter qua functionaliteit, in vergelijking met de webapplicatie. 

    Belangrijk: de Wooclap add-in wordt gekoppeld aan je persoonlijke MS 365 profiel. Hierdoor kan deze niet van tevoren worden geïnstalleerd op computers in onderwijszalen. Wanneer je Wooclap gebruikt via de PowerPoint add-in, dan wordt geadviseerd om de presentatie te doorlopen op dezelfde laptop als waarmee de presentatie is aangemaakt. Wil je toch presenteren met een andere computer, test dan van tevoren of Wooclap daar ook op geïnstalleerd is en goed werkt in combinatie met jouw PowerPoint bestand en jouw MS 365 profiel. 

    Als je de PowerPoint add-in gebruikt moet je nog wel eerst de vragen aanmaken in de webomgeving van wooclap (wooclap.uva.nl). Volg hiervoor de instructies onder de kopjes ‘Aanmaken nieuw evenement’ en ‘vragen aanmaken’, eerder op deze pagina. 

    Installeer de Wooclap Poweroint add-in 

    1. Open PowerPoint en ga naar het tabblad Invoegen / Insert
    2. Klik op de knop Mijn invoegtoepassingen / My Add-ins. Je komt nu in het scherm Office-invoegtoepassingen. Mocht je hier geen toegang toe hebben, neem dan contact op met de Servicedesk van ICT Services via 020 525 1402 of servicedesk-icts@uva.nl
    3. Klik bovenin op Beheerd door beheerders /  Admin managed. Als het goed is zie je Wooclap als een van de applicaties die je kunt toevoegen. 
    4. Klik op Wooclap en vervolgens onderin op de knop Toevoegen / Add. Je zult Wooclap eenmalig moeten activeren in PowerPoint. 
    5. Volg de stappen in het blauwe scherm. Je zult moeten inloggen. Hiervoor kan je de Met Microsoft inloggen methode gebruiken, waarbij je je UvAnetD invoert. Je ontvangt vervolgens een code. Kopieer de code en plak deze in het Wooclap schermpje in PowerPoint. 

    Je hebt nu toegang tot de vragen die je via de webomgeving in Wooclap hebt aangemaakt. 

    Voeg vragen uit Wooclap toe aan je presentatie 

    1. Open PowerPoint. 
    2. Voeg een lege slide toe aan je bestaande PowerPoint presentatie. Doe dat op de plek waar de interactie via Wooclap moet plaatsvinden. 
    3. Ga naar het tabblad Invoegen / Insert
    4. Klik op het pijltje bij Mijn invoegtoepassingen / My Add-ins en vervolgens op Wooclap. Er wordt nu een Wooclap element toegevoegd binnen de slide die je open had staan. Tip: pas de grootte van het Wooclap element naar wens aan met de bolletjes in de hoeken. 
    5. Kies een evenement van waaruit je de vragen wil gebruiken. Dit evenement moet je al eerder via de webapplicatie gemaakt hebben.
    6. Selecteer eerst de interactie Hoe deelnemen? / How to participate - interactie, zodat deelnemers weten hoe ze de sessie kunnen bijwonen. 
    7. Voeg een lege slide toe en voeg wederom de Add-in van Wooclap toe. 
    8. Selecteer de vraag uit het evenement die je wil toevoegen. Zorg dat alle vragen die je toevoegt aan je presentatie uit hetzelfde evenement afkomstig zijn! 
    9. Klik op de knop Voer een vraag in / Insert question. Om nog meer vragen uit Wooclap toe te voegen herhaal je de stappen vanaf stap 2. 

     Start de PowerPoint presentatie 

    1. Nadat al je vragen zijn toegevoegd aan de presentatie kun je de PowerPoint presentatie starten zoals je dat je dat gewend bent. 
    2. Zodra je bij de eerste Wooclap slide uit komt zie je een play knop om de sessie te activeren. Klik daar op om te beginnen met de interactieve sessie. 
    3. Voor uitleg bij de knoppen in Wooclap die tijdens het presenteren beschikbaar zijn, klik hier. Test je Wooclap sessie altijd eerst, voordat je deze inzet tijdens de les. Dit geldt in het bijzonder als je van een andere computer gebruik maakt tijdens het presenteren. 

    Let op! Er zijn wat beperkingen bij het gebruik van de Wooclap add-in: 

    • Voeg geen vragen toe uit verschillende Wooclap evenementen. Die hebben namelijk verschillende codes om deel te nemen, hetgeen voor de deelnemers erg verwarrend en onpraktisch is. 
    • Gebruik een vraag maar één keer in de presentatie. Als je een vraag vaker toevoegt, zul je bij de tweede keer direct de resultaten van de eerste keer zien. Om dezelfde vraag twee keer te gebruiken kan er eventueel een kopie worden gemaakt.
    • Er is geen ‘message wall’ beschikbaar, zoals bij de webapplicatie. De message wall stelt deelnemers in staat om ten allen tijde opmerkingen of vragen in te dienen. 
    • Ook de optie Deelnemerstempo, waarbij deelnemers voor of na de sessie in hun eigen tempo een vragenlijst kunnen invullen, is niet beschikbaar bij het gebruik van de PowerPoint add-in. 
  • Wooclap en privacy

    Hou er rekening mee dat antwoorden van deelnemers online bewaard worden op de servers van Wooclap. De UvA heeft hiervoor een verwerkersovereenkomst met de leverancier afgesloten. Vraag je publiek nooit om gevoelige persoonsgegevens te delen en laat deelnemers zoveel mogelijk anoniem deelnemen aan de sessie. Klik hier voor meer informatie over de mogelijkheden om studenten anoniem, of juist niet anoniem te laten deelnemen. 

    Toch inloggen? Maak dan altijd gebruik van de ‘SSO / University’ login methode

    Er kunnen redenen zijn om studenten niet anoniem te laten deelnemen. Mogelijk wil je als docent een spelelement introduceren (gamification), waarbij studenten het tegen elkaar opnemen en er een winnaar bepaald moet worden. Ook is het denkbaar dat een sessie verstoord wordt door een ongenodigde gast. Door studenten te vragen in te loggen kun je die buiten de deur houden. Als je studenten vraagt om in te loggen, gebruik dan altijd de SSO / University login methode, zodat studenten inloggen met hun studentnummer en wachtwoord. Maak nooit gebruik van de Email en Social login methoden. 

    Resultaten verwijderen

    Ben je na een sessie van mening dat studenten toch (te) persoonlijke antwoorden hebben ingevoerd die niet bewaard horen te worden, verwijder deze resultaten dan na de sessie. Klik hier voor instructies voor het verwijderen van de resultaten na een sessie. 

    Exports

    Je kan in Wooclap ook exports maken van evenementen die hebben plaatsgevonden, met daarin de reacties van individuele studenten. Ook hier dien je als docent zorgvuldig mee om te gaan. Deel de exports niet met anderen, tenzij je daar een goede reden voor hebt.

Additionele opties

Wil je  nog meer uit Wooclap kunnen halen? Neem dan een kijkje bij de additionele opties

Support 

Wanneer je bent ingelogd in Wooclap kan je rechtsonder op het vraagteken klikken. Mogelijk vind je zo het antwoord op je vraag. In het Wooclap Help Center kan je ook een hoop informatie vinden. 

Mocht je er zelf niet uitkomen, neem dan contact op met de onderwijsbalie van je faculteit.