Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!

Voor het bijwonen van deze dubbelpresentatie (duur: in totaal één uur) krijg je 1 colloquiumpunt.

Detail Summary
Datum 23 januari 2020
Tijd 12:00 - 13:00
Locatie Roeterseilandcampus - gebouw G
Ruimte REC-G, zaal S.05 (souterrain)

Nina Balt: Het effect van tranen en sekse op de intentie om te helpen

In dit onderzoek is de data van vier bestaande studies geanalyseerd om de hypothese te toetsen dat emotioneel huilen de intentie om te helpen uitlokt. Tevens is er onderzocht in hoeverre het effect van tranen wordt gemodereerd door zowel sekse van de participant als van de target. Verwacht werd dat mannen, in tegenstelling tot vrouwen, een hogere intentie om te helpen laten zien richting vrouwelijke targets in vergelijking met mannelijke targets. Dit is onderzocht in vier studies, waarin deelnemers foto’s van gezichten met (digitaal toegevoegde) of zonder tranen kregen te zien van beide seksen. In lijn met de hypothese, werd in drie van de vier studies gevonden dat tranen in vergelijking met geen tranen, de intentie om te helpen vergroot. Een mini-analyse liet een medium effect zien van tranen op de intentie om te helpen, d = 0.73 [95% CI: 0.43, 1.05]. Echter is er geen bewijs gevonden voor de hypothese dat mannen en vrouwen verschillen in hun intentie om te helpen, afhankelijk van de sekse van de target. Met oog op de hoofdlimitatie in dit onderzoek, namelijk het demand effect in zelfrapportage onderzoek, bieden de resultaten in dit onderzoek evidentie voor de theorie dat tranen een signaal afgeven dat er behoefte is aan steun. Verschillende factoren, met name de intention-behaviour gap, veranderende seksenormen en sociale wenselijkheid, verklaren mogelijk het gebrek aan evidentie voor de theorie dat sekse een modererende factor is in de intentie om te helpen.

Rachel Bergers: Het effect van stereotypering op wiskundeprestatie bij vrouwen

Johns, Schmader en Martens (2005) vonden dat vrouwen onderpresteren aan mannen als een taak als een wiskundetest gepresenteerd wordt, maar niet wanneer dezelfde taak probleemoplossend vermogen zou testen. Dit effect verdween als er uitleg geven werd over stereotypering en de angst die hierover kan optreden. In deze presentatie wordt een 'close replication' van deze studie besproken.

Supervisie: Bruno Verschuere
 

Roeterseilandcampus - gebouw G
Roeterseilandcampus - gebouw G

Ruimte REC-G, zaal S.05 (souterrain)

Nieuwe Achtergracht 129-B
1018 WS Amsterdam