Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!

Het is je ongetwijfeld niet ontgaan dat Universiteit Maastricht slachtoffer was van een ransomware-aanval. Onder andere e-mail, wifi en de DLO waren niet meer toegankelijk. Een deel van de diensten is inmiddels weer beschikbaar. We hebben jouw hulp nodig om zoiets in onze organisatie te voorkomen.

Wat doet de UvA om ransomware te voorkomen?
Ook al zijn we nu niet geraakt door ransomware, we kunnen wel doelwit zijn. Daarom hebben onze specialisten van ICT Services tijdens de kerstperiode de ICT-infrastructuur extra gemonitord op verdachte activiteiten. Bovendien is er veel contact tussen de universiteiten via SURF om informatie uit te wisselen. Verder heeft de UvA al veel maatregelen genomen om ICT-veiligheid te waarborgen. Denk aan antivirusprogramma’s, spamfiltering, patch management en een uitgebreid back-up systeem, maar ook het 24/7 bereikbare Incident Respons Team.  

Wat kun je als student doen?
We hebben de hulp van studenten daarnaast ook nodig. Ransomware komt vaak binnen via phishing e-mails. Wees dus alert op verdachte e-mails, ook al lijken ze van bekende afzenders te komen. Klik niet zomaar op links of bijlagen. Staat je data alleen lokaal? Maak dan regelmatig een back-up en zet die op een andere locatie. Mochten je bestanden gecompromitteerd raken, dan heb je nog een kopie.

Kijk op ‘Security’ in de A-Z lijst voor meer informatie en tips.
 
Samen zorgen we voor een informatieveilige organisatie!

Frank Hendrickx, directeur ICT Services