Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!

Nieuwe studenten Informatiekunde

Heb je je voor het studiejaar 2020-2021 voor het eerst ingeschreven voor de opleiding Informatiekunde, dan vind je hier nuttige informatie over de opleiding.

  • Tweede mailing aankomende studenten

    Half augustus is een tweede mailing verstuurd aan aankomend studenten.
    Daarin is uitgelegd wat studenten nog moeten doen vóór de introductiedag, die op woensdag 26 augustus plaats vindt.

    Zie de instructies op deze site onder het kopje: 'Voorbereiding laptop thuis'. 

    Zie voor het programma van de introductiedag het kopje direct hieronder: 'Opleidingsintroductie: woensdag 26 augustus'.

    Je wordt om 14.30 uur verwacht op Science Park 904 te Amsterdam. De studenten die nog moeten deelnemen aan het BYOD-onderdeel worden om 13.30 verwacht op Science Park 904.

  • Opleidingsintroductie Informatiekunde: woensdag 26 augustus

    Programma woensdag 26 augustus

    De opleidingsintroductie van Informatiekunde is verplicht en vindt plaats op woensdag 26 augustus.
    Het programma vind je hieronder in de tabel.

    Ontvangst

              14.15-14.30

    Tutor-kennismaking en kennismaking opleiding

              14.30-17.00                                

    Let op:
    - check hieronder in welke groep je zit en in je welke zaal je woensdag 26 augustus moet zijn: zie het kopje 'Waar moet je zijn?'
    - check hieronder wat je vóór 26 augustus thuis ter voorbereiding van de introductiedag moet doen: zie het kopje 'Voorbereiding (laptop) thuis';
    - en neem mee naar de introductiedag:

    • je UvAnetID met wachtwoord,
    • je toegangsbewijs voor de introductiedag met QR-code (die krijg je per e-mail toegestuurd van informatiekunde@uva.nl

     

    Heb je gezondheidsklachten die kunnen passen bij het nieuwe Coronavirus? Laat je dan testen (via 0800-1202)  of blijf thuis in (zelf)quarantaine.

    Iedereen wordt vriendelijk verzocht het terrein van de UvA zo spoedig mogelijk te verlaten na afloop van het introductieprogramma om de toeloop/uitloop van mensen beheersbaar te houden: er vinden meerdere introductieprogramma's plaats op één dag.

    Waar moet je zijn?

    In verband met de Corona-maatregelen proberen we alle studenten zoveel mogelijk meteen naar de juiste zaal te verwijzen. Kijk daarom uiterlijk op de avond van dinsdag 25 augustus (de dag vóór de introductiedag) op de Canvas-pagina van het vak Practicum Academische Vaardigheden, waar de indeling van de groepen en de zalen gepubliceerd zal worden, zodat je bij aankomst op Science Park precies weet in welke zaal je verwacht wordt.
     

  • Laptop nodig: check de vereisten

    Voor je studie heb je een laptop nodig die voorzien is van de volgende opties:

    • processor: Intel Core i3 of beter,
    • intern geheugen (RAM): 4GB of meer,
    • opslag (HDD of SSD): 128GB, SSD is aanbevolen,
    • WiFi: multiband (2.4GHz én 5GHz), maar géén laptops met Broadcom chips of Realtek chips,
    • schermdiagonaal: minimaal 11"
    • schermresolutie: 1366x768 of beter, 1920x1080 is aanbevolen.
    • Webcam intern of extern voor afstandsonderwijs
    • Een Chromebook, iPad of tablet voldoen niet
    • Zorg voor een degelijke WiFi-verbinding i.v.m. afstandsonderwijs

    Voor een voordelige aanschaf van een laptop verwijzen we je graag naar de Campus Shop.

    Kom je er niet uit welke laptop aan te schaffen?

    Bekijk dan via deze link geschikte laptop-modellen waaruit je kunt kiezen.
     

    Let op: in principe zijn alle besturingssystemen (Windows, macOS, Linux) te gebruiken, maar houd er rekening mee dat de meeste studenten Windows zullen gebruiken. Met een ander besturingssystemen is er mogelijk meer uitzoekwerk nodig. Sommige vakken kunnen software gebruiken die alleen onder Windows draait; de faculteit biedt de nodige software en licenties om hiervoor Windows in een virtuele machine te draaien. Als je een Mac gebruiker bent, moet je laptop minimaal beschikken over het besturingssysteem OSX 10.9 (Mavericks).

  • Voorbereiding laptop thuis

    Je dient je thuis al voor te bereiden op de introductiedag door de volgende stappen te volgen:

    1. maak je laptop gebruiksklaar voor het onderwijs door mee te doen aan de zoom-sessie op maandag 24 augustus om 15.00 of om 16.00 uur (kijk op de canvaspagina om te kijken op welke tijd je bent ingedeeld) . Het is belangrijk dat je hieraan mee doet, zodat je laptop geschikt wordt gemaakt voor het volgen van bijvoorbeeld werkcolleges en het maken van opdrachten. De link naar de zoom-sessie en informatie over deze zoom-sessie kun je vinden op de Canvas-pagina van het Practicum Academische Vaardigheden (PAV) : https://canvas.uva.nl/courses/19380 (login met je UvAnetID);

    2. Kijk uiterlijk op de avond van dinsdag 25 augustus (de dag vóór de introductiedag) op dezelfde Canvas-pagina van het vak Practicum Academische Vaardigheden (PAV), waar de indeling van de groepen en de zalen gepubliceerd zal worden, zodat je bij aankomst op Science Park precies weet in welke zaal je verwacht wordt;

    3. zorg ervoor dat je met je laptop op de UvA wifi kunt. Ga daarvoor naar deze UvA-Wifi website, volg de instructies en installeer indien nodig de software. Hiervoor heb je je UvAnetID nodig;

    4. check vóór de introductiedag ook goed op deze website of je alles hebt geregeld om op 31 augustus te kunnen starten met je opleiding;

    5. en neem mee naar de introductiedag op woensdag 26 augustus:
    a) je UvAnetID met wachtwoord,
    b) je toegangsbewijs voor de introductiedag met QR-code (zie verderop in dit bericht).

    laptops-fnwi@uva.nl

    Ga naar de UvA-Wifi website

  • Onderwijs ten tijde van Coronamaatregelen

    Vanwege de geldende Coronamaatregelen zal het onderwijs er in ieder geval in het eerste semester anders uitzien dan gebruikelijk. Een groot deel van het onderwijs zal online plaatsvinden. Dit betreft in periode 1 (in september en oktober) in ieder geval alle hoorcolleges en tentamens. Een deel van de werkgroepen en practica zal wel on campus plaatsvinden.

    Online studeren

    Als UvA-student heb je beschikking over een eigen UvA-mailadres in Microsoft 365. Daarbij krijg je een professioneel pakket aan voorzieningen, zodat je gemakkelijk en veilig online kunt studeren. Dit pakket bestaat o.a. uit de standaard Office-applicaties, Microsoft Teams en OneDrive.  

    student.uva.nl/onlinestuderen.

    Zoom. Je hebt als UvA-student direct en veilig toegang tot Zoom met je UvAnetID.

    Thuis studeren

    Studeren in Coronatijd betekent meer thuis studeren en minder contact met medestudenten en docenten. Uiteraard doen wij ons best om alle studenten met regelmaat te zien op Science Park en word je tijdens je studie nog steeds begeleid door je tutor en studieadviseur.

    We delen daarom graag deze tips om het (thuis)studeren makkelijker voor je te maken:

    • Algemene tips over thuis studeren in Coronatijd vind je hier.
    • Ben je op zoek naar tips of een (online) training om je studeer skills te verbeteren? Kijk dan eens op Succesvol studeren.
    • In deze infographic vind je tips hoe je vaardigheden leert om een balans te vinden tussen het behalen van doelen én jezelf toestaan om af en toe een stap terug te nemen om te rusten, ontspannen en reflecteren.
    • Voor studenten met een dusdanige thuissituatie dat het geconcentreerd studeren of maken van toetsen vrijwel onmogelijk is, is het mogelijk om op locatie te studeren en/of tentamens te maken. Er is op Science Park beperkt plek om te studeren. Deze plekken kun je reserveren. Er zijn ook plekken die je niet kunt reserveren, daar geldt vol = vol. Heb je hier verder nog vragen over, meld je dan bij de studieadviseur, die zal met jou de mogelijkheden bespreken.
    • Uiteraard mag je altijd contact opnemen met de studieadviseur per mail of voor een online/telefonische afspraak. Bij twijfel, gewoon doen!
  • Studiestarter

    Hierin vind je nuttige informatie over de opbouw van onze onderwijsprogramma’s, de studiefaciliteiten, de begeleiding vanuit de faculteit en wat er naast je studie te doen is.

  • Studie & functiebeperking

    Als je een functiebeperking hebt die mogelijk een belemmering voor je studievoortgang kan veroorzaken, dan adviseren wij je om dit vroegtijdig door te geven aan de studieadviseur van jouw opleiding: Cecilia Sigvardsdotter.

    Meer informatie over de studieadviseur vind je hier.

    Er zijn mogelijkheden voor extra ondersteuning en begeleiding. Denk hierbij bijvoorbeeld aan extra tentamentijd bij dyslexie, hulp bij studieplanning of aanpassingen tijdens practica.

    Zie ook onderstaande link.

  • Roosters

    De roosters voor het komende studiejaar kun je vinden via DataNose. Vanwege de corona-maatregelen zal het rooster van periode 1 (sept-okt) pas op 31 augustus definitief zijn. Voor die tijd kunnen er nog wijzigingen optreden. Als je je UvA-id hebt kun je je persoonlijke rooster zien. De groepsindeling wordt net voor de start van het studiejaar gemaakt.

  • Heb je nog vorige vragen over de opleiding

    Heb je nog overige vragen over de opleiding neem dan contact op met de Education Desk FNWI (de faculteit waar Informatiekunde onder valt) via 020 - 525 7100 of sd-esc-science@uva.nl