Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

Regulatie en Afweer (RA)

Thema

Elk jaar van de bachelor keren vier onderwijsthema’s terug in de vorm van themablokken. Binnen het thema regulatie en afweer onderzoeken we hoe de integriteit van het lichaam wordt gereguleerd (regulatie) en bewaakt (afweer). In het bijzonder bestuderen we de mechanismen waarmee verstoringen van de integriteit leiden tot ziekte, hoe het lichaam reageert op die verstoringen en hoe de arts in deze processen kan ingrijpen als de reactie van het lichaam onvoldoende is of uit de hand loopt.

Waarom in de bachelor geneeskunde?

Je verdiept je tijdens ‘regulatie en afweer’ in de achtergronden van een aantal veel voorkomende ziektebeelden. De integriteit van het lichaam wordt voortdurend bedreigd door allerlei ‘aanvallen’ van buitenaf. Dit kan een simpele beschadiging van de huid zijn, sigarettenrook, bepaalde voedingsgewoonten, gebruik van Ecstasy, of infectie door een bacterie of virus. De bedreiging kan ook vanuit het lichaam komen, zoals bij een auto-immuunreactie. Een lichaam uit evenwicht probeert de balans te herstellen, maar dat verloopt niet altijd goed en kan leiden tot ernstige ziekte, zeker als de beschadigende factoren aanhouden. Als arts probeer je dit waar mogelijk te voorkomen. Wil je een patiënt effectief kunnen behandelen, dan is goed begrip van de mechanismen die ten grondslag liggen aan de ontwikkeling van de ziekte nodig.

Regulatie en afweer in de bachelor

In jaar 1 komt regulatie en afweer aan de orde met het blok RA-1, in jaar 2 tijdens twee blokken (RA-2 en RA-3), en in jaar 3 met het blok RA-4. In al die blokken gebruiken we ziektebeelden om onderliggende concepten en de ziektebeelden zelf te illustreren.

Zo starten we ons onderzoek naar de werking van regulatiemechanismen in het lichaam aan de hand van de aandoening diabetes mellitus. Hiervoor bestudeer je vooral de biochemie van stofwisseling en de controle daarvan door hormonen (jaar 1). Voor de reacties van het lichaam op directe beschadiging, worden onder meer de effecten van alcohol op de lever onderzocht en bestuderen we de vorming van galstenen en ontstekingsreacties in de galblaas (jaar 1).

Met infectieziekten zoals influenza of diarree door een salmonellabacterie wordt geïllustreerd hoe zo’n aanval op de integriteit van het lichaam van buitenaf gebeurt en wat daarvan de gevolgen zijn voor regulatiemechanismen van het lichaam (jaar 1 en 2).

Ook ziektebeelden waarbij het lichaam zich tegen zichzelf keert, zoals bijvoorbeeld reumatoïde artritis, komen aan bod (jaar 2). De hormonale regulatie (endocrinologie) wordt verder bestudeerd bij de aandoeningen die ingrijpen op de hypofysaire-hypothalame-bijnieras (jaar 2).

Ook maag-, darm en leverziekten (MDL) hebben een prominente plaats in dit thema (jaar 1, 2 en 3). Dat is niet voor niets: bedenk maar wat we allemaal naar binnen werken op een dag, hoe we daar onze voedingsstoffen uit opnemen en ons tegelijkertijd tegen meeliftende ziekteverwekkers moeten beschermen.

In de bachelor bestuderen we ook de impact die (chronische) ziekten op mens en maatschappij hebben. Zo kijken we naar hoe het is om te leven met diabetes, of hoe een epidemie in één land begint en stukje bij beetje de wereld in zijn greep krijgt. Ook zeer ernstig verlopende ziektebeelden waar regulatie en afweer flink uit het lood zijn geslagen, zoals sepsis en pancreatitis, komen tegen het einde van ons thema aan bod.

Meer informatie

Voor meer informatie kun je terecht bij de blokcoördinatoren.

Vragen aan hen kun je stellen via Canvas of via een melding in de Digitale Student Service Desk (DSSD). In Canvas staat onder iedere week een discussieforum waarin je onderwijsinhoudelijke vragen kunt stellen. Onderwijslogistieke vragen stel je via de DSSD. Denk aan vragen over ICT-systemen, cijfer- en aanwezigheidsregistraties en inhalen/ruilen/remediëren (verplicht) onderwijs. Ook voor vragen over de leerlijnen AV en PO en het Vaardigheidsonderwijs, verwijzen we je naar de DSSD.