Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!

Major Communicatiewetenschap

Communicatiewetenschap richt zich op de productie, inhoud, receptie en effecten van (semi-)openbare gemedieerde communicatie in haar maatschappelijke context. Voorbeelden daarvan zijn de maatschappelijke nieuwsvoorziening, waarbij journalisten mediëren tussen informatiebronnen en het publiek; reclame- en voorlichtingscampagnes, waarbij zenders zich via gedrukte of elektronische media tot hun publieken richten; entertainment programma's, waarbij ontvangers media gebruiken om een deel van hun vrije tijd op een aangename manier vorm te geven; en online fora, waar burgers elkaar virtueel ontmoeten.

De rol, betekenis en schaal van deze vormen van gemedieerde communicatie nemen in onze samenleving met sprongen toe. Mensen zijn via moderne media in real-time op de hoogte van gebeurtenissen in verafgelegen gebieden. Virtuele sociale netwerken overschrijden traditionele sociale en geografische grenzen. Ieder individu kan via de media in zijn of haar particuliere informatie- en entertainmentbehoefte voorzien. En in de moderne politiek, economie en samenleving is de informerende, vermakende, overtuigende en samenbindende rol van media niet meer weg te denken.

De communicatiewetenschap bestudeert de oorzaken en vooral gevolgen van deze toename, zowel voor de maatschappij, als voor zenders en ontvangers. Hoe worden belangrijke politieke issues in het nieuws gepresenteerd, wat leren mensen daarvan, en wat betekent dat voor hun steun, of het ontbreken daarvan, voor beleidsmaatregelen? Welke rol spelen media in verkiezingstijd? Draagt het groeiende media-aanbod bij aan de toenemende verruwing, individualisering, of zelfs sociaal isolement? Welke rol hebben (nieuwe) media in het leven van jongeren en hoe doe je hier onderzoek naar? Op welke wijze raken informatie en entertainment steeds meer met elkaar vervlochten? Hoe kun je mensen het beste over gezondheidsvraagstukken informeren?

Dit zijn het soort professionele en maatschappelijke vraagstukken waar je je binnen deze major vanuit sociaalwetenschappelijk perspectief mee bezighoudt. 

Met de overgang naar de major is het fijn om te weten  hoe de praktische zaken bij de major geregeld zijn en wat er verandert voor jou als student. Lees daarom de informatie die we hebben verzameld in de factsheet die je via onderstaande link kunt vinden:

Aansluitende masters

Elke UvA bachelor waarbinnen jij je major volgt, kent een aansluitende master. Afhankelijk van het gekozen majorprogramma en de manier waarop je eventueel keuzeruimte hebt ingevuld, ben je toelaatbaar tot bepaalde tracks/richtingen binnen de aansluitende master die bij jouw major hoort. Als je een specifieke track wilt volgen, neem dan tijdig contact op met de studieadviseur van je major om na te gaan of je toelaatbaar bent of wat je eventueel nog kunt doen om toelaatbaar te worden. Je kunt natuurlijk ook buiten de UvA zoeken naar geschikte masters. In alle gevallen moet je er rekening mee houden dat aansluitend en toelaatbaar niet betekent dat je automatisch wordt toegelaten. Vanuit de master kunnen aanvullende toelatingseisen worden gesteld, naast het hebben van een relevant bachelordiploma. Begin dus op tijd met het oriënteren op een master, check de toelatingseisen en bedenk goed hoe je de kans op toelating zo groot mogelijk maakt. Dat kan bijvoorbeeld door het slim inzetten van je keuzeruimte of door het volgen van extra curriculaire vakken. Voor alle masters geldt dat je je kunt onderscheiden door een hoog studietempo en hoge cijfers.

De master Communication Science is de aansluitende master voor deze major. Kijk voor meer informatie hier.

Studieplannen