Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!

Tweestapsverificatie

Beveiliging met extra inlogstap

De UvA vindt veilig studeren erg belangrijk. Om die reden wordt tweestapsverificatie voor steeds meer applicaties ingesteld.

Wat is tweestapsverificatie?

Tweestapsverificatie is een extra beveiliging bij het inloggen. Hiermee kan een extra check gedaan worden om de identiteit van de persoon die inlogt met zekerheid vast te stellen. In bepaalde gevallen moet je dan je login verifiëren via je mobiele telefoon. Bijvoorbeeld als je onderweg bent. Tweestapsverificatie kom je ook buiten de UvA tegen, bijvoorbeeld bij het inloggen op je bank en DigiD.

Voor toegang tot Microsoft 365 is het vereist om eenmalig de tweestapsverificatie te activeren via je mobiele telefoon. Bij het gebruik van Microsoft 365 kun je dan, bij verdachte inlogpogingen, gevraagd worden je login te verifiëren via je mobiele telefoon. Op deze wijze zorgen we ervoor dat alleen jij bij je mail en je bestanden kunt die je in de cloud hebt opgeslagen.

Instellen van tweestapsverificatie

Volg de twee stappen uit de handleiding hieronder om tweestapsverificatie te installeren op je mobiele telefoon. Je doorloopt deze stappen éénmalig. Het kost je maximaal 5 minuten.

Heb je vragen of loop je tijdens de installatie ergens tegen aan? Kijk dan hieronder bij de veelgestelde vragen. Staat je vraag er niet bij dan kun je terecht bij de Servicedesk ICTS op 020-5251402.

FAQ over de Microsoft Authenticator App

  • Waarom moet ik tweestapsverificatie instellen voor Microsoft Cloud?

    Vaak gebruiken we alleen een wachtwoord om bij onze gegevens te komen. Maar wanneer iemand dit bijvoorbeeld afkijkt of kraakt, zijn jouw gegevens toegankelijk voor een ander. Met tweestapsverificatie voegen we naast je wachtwoord een factor toe: iets wat je hebt. Denk hierbij aan bijvoorbeeld je telefoon waarop een extra bevestiging om in te loggen wordt gevraagd. Dit heet ook wel een token. Deze extra bevestiging moet je vervolgens accepteren nádat je jouw wachtwoord hebt ingetypt. Het is dus een dubbele controle. Banken gebruiken tweestapsverificatie al veel langer (denk aan tan-codes of een identifier).

  • Ik wil mijn mobiele nummer niet afstaan, kan dat?

    Ja. Kies voor de Microsoft Authenticator app, want dan is een mobiel nummer niet nodig. Neem je toestel wel mee naar het werk. Als je je mobiele nummer niet registreert zul je als je je telefoon bent kwijtgeraakt en een nieuwe hebt gekregen, wel langs de FS balie moeten om je weer opnieuw te registreren. Hiervoor heb je een identiteitsbewijs nodig.

  • Op mijn telefoon kun je geen apps downloaden en/of installeren, wat nu?

    De Microsoft Authenticator is beschikbaar voor iOS en Android. Controleer via de links of jouw toestel compatible is. Indien de app niet geschikt is voor jou toestel, is er een alternatief. Kies tijdens de registratiewizard voor Telefoon als tweestapsverificatie. Je wordt dan gebeld en gevraagd om de # toets in te drukken als extra bevestiging bij het inloggen. Neem je toestel wel mee naar het werk.

  • Mijn telefoon heeft geen bereik

    Als je telefoon geen bereik heeft en geen actieve verbinding met Internet, gebruik dan de code uit de Authenticator app. Je kunt tijdens het inloggen kiezen voor een andere methode.

  • Ik heb een nieuwe telefoon, wat nu?

    Als je een nieuwe telefoon hebt en je hebt ook een nieuw mobiel nummer, dan moet je opnieuw registreren. Ga hiervoor naar https://id.student.uva.nl, kies voor Tweestapsverificatie voor Microsoft Cloud, login en kies voor Tweestapsverificatie opnieuw instellen voor Microsoft Cloud.

    Als je een nieuwe telefoon hebt en je hebt hetzelfde nummer, wat je (conform de handleiding) ook hebt geregistreerd, dan kun je met dit mobiele nummer opnieuw de Microsoft Authenticator app registreren. Volg de instructie voor het instellen van tweestapsverificatie op deze pagina.

  • Het lukt mij niet om de MS Authenticator App te installeren

    Het niet kunnen installeren van de app kan meerdere redenen hebben.

    • Ik heb geen actieve internetverbinding op mijn mobiele telefoon of tablet: zoek een actieve internetverbinding op, deze is nodig om de app te kunnen downloaden.
       
    • Misschien heb je op je telefoon ingesteld dat deze alleen apps mag downloaden via wifi? Zet deze optie uit (Let op! Dit kan leiden tot hogere kosten op je dataverbruik) of zoek een plek waar je een wifi-verbinding kan maken en probeer het opnieuw.
  • Waarom wil de app toegang tot diverse gegevens?

    De apps hebben toegang nodig tot je camera, omdat je hiermee QR codes moet scannen tijdens de installatie en het gebruik van twee-staps-verificatie. De apps schakelen je camera alleen in voor deze doeleinden.

  • Waarom krijg ik de QR-code niet gescand?

    Ik doe de registratie vanaf mijn telefoon
    Dit gaat niet lukken. Je hebt een apparaat nodig dat de QR-code toont (bij voorkeur een pc) en een tablet of smartphone om de QR-code te scannen.

    Ik gebruik twee apparaten

    • Houd je telefoon goed stil tijdens het scannen. Het kan even duren voordat hij gescand wordt. Je camera moet namelijk scherpstellen op de QR-code.
    • Zorg ervoor dat de QR-code volledig in beeld is tijdens het scannen.
    • Zorg ervoor dat alleen de QR-code in beeld is tijdens het scannen.
    • Houd geen objecten zoals je vinger voor de camera tijdens het scannen.
    • Verhoog de helderheid van je computerscherm. Dit verhoogt het contrast van de QR-code waardoor je camera het makkelijker kan scannen.

    Problemen met de camera?

    • Werkt je camera niet dan kun je geen gebruik maken van de Microsoft Authenticator app. Stel dan Telefoonnummer in als twee-staps-verificatie.
    • De app opent mijn camera niet automatisch. Sluit de app en open het opnieuw.
    • Werkt het nog niet? Herstart dan je telefoon en probeer het opnieuw.

    Te lang gewacht?
    Dan kan je de QR-code niet meer scannen. Sluit de browser op je pc en de app af en begin opnieuw.

    Blijf je tegen problemen aanlopen? Neem dan contact op met de ICTS Servicedesk.