Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
E-mail voor studenten

Veelgestelde vragen studentenmail G Suite

  • Waar kan in de instellingen vinden om via IMAP of POP toegang te krijgen tot de studentenmail?

    Om via IMAP of POP toegang te krijgen tot studentenmail gebruik je in tegenstelling tot de standaard web toegang níet je UvAnetID om in te loggen. In plaats daarvan geef je als gebruikersnaam je e-mailadres op en als wachtwoord een extra wachtwoord dat je in Google Apps kunt aanmaken. Zie instructies hieronder.

    Dit zijn de instellingen zoals je ze in je e-mailprogramma of mobiele apparaat moet invoeren.

    IMAP

    - Server voor inkomende berichten (IMAP); hiervoor is SSL vereist

    • imap.gmail.com
    • Poort: 993
    • SSL vereist? Ja

    - Server voor uitgaande berichten (SMTP); hiervoor is TLS vereist

    • smtp.gmail.com
    • Poort: 465 of 587
    • SSL vereist? Ja
    • Authenticatie vereist? Ja
    • Dezelfde instellingen gebruiken als voor inkomende e-mail

    - Volledige naam of weergavenaam: [jouw naam]

    - Accountnaam of gebruikersnaam: je volledige e-mailadres: voornaam.achternaam@student.uva.nl

    - E-mailadres: je volledige e-mailadres: voornaam.achternaam@student.uva.nl
    - Wachtwoord: Het extra wachtwoord dat je in G Suite hebt aangemaakt heeft 16 tekens en kan er als volgt uitzien: ABCDEFGHIJKLMNOP

    POP
    - Server voor inkomende berichten (POP); hiervoor is SSL vereist

    • pop.gmail.com
    • Poort: 995
    • SSL vereist? Ja

    - Server voor uitgaande berichten (SMTP); hiervoor is TLS vereist

    • smtp.gmail.com
    • Poort: 465 of 587
    • SSL vereist? Ja
    • Authenticatie vereist? Ja
    • Dezelfde instellingen gebruiken als voor inkomende e-mail

    - Volledige naam of weergavenaam: [jouw naam]
    - Accountnaam of gebruikersnaam: je volledige e-mailadres: voornaam.achternaam@student.uva.nl
    - E-mailadres: je volledige e-mailadres: voornaam.achternaam@student.uva.nl
    - Wachtwoord: Het extra wachtwoord dat je in Google Apps hebt aangemaakt heeft 16 tekens en kan er als volgt uitzien: ABCDEFGHIJKLMNOP

    Hoe maak je in een G Suite een extra wachtwoord aan?

  • Hoe kan ik mijn e-mail downloaden of overzetten naar bijvoorbeeld Gmail?

    Met een e-mailprogramma op je computer (bijvoorbeeld Thunderbird of Outlook) kun je een IMAP-verbinding maken met G Suite om je e-mail te downloaden. De gedownloade e-mail kun je desgewenst overzetten door met hetzelfde e-mailprogramma een IMAP-verbinding met ander e-mailaccount te maken (bijvoorbeeld je Gmail- of Hotmailaccount). De instructies voor het maken van een IMAP-verbinding met UvA G Suite vind je bij de FAQ over gebruik en activatie van de studentenmail. 

    Vergeet niet ook de bestanden in je Google Drive te downloaden, mocht je hier gebruik van hebben gemaakt. De instructies hiervoor zijn te vinden in de handleidingen van Google. Voor instructies hiervoor verwijzen wij naar de  handleidingen van Google. Hetzelfde geldt voor de andere gegevens die in je G Suite-account zijn opgeslagen zoals de contacten en agenda. LET OP: Dit zijn slechts suggesties. De UvA biedt geen ondersteuning bij het downloaden of migreren van e-mail en andere gegevens van en naar G Suite.

  • Ik kan niet inloggen op Qualtrics.com. Wat moet ik doen?

    Om gebruik te maken van de researchtool qualtrics.com is het nodig je hiervoor aan te melden met een geldig UvA-studentenmailadres. De enige manier om een geldig studentenmailadres op je eigen naam te krijgen is je aan te melden voor UvA G Suite. Hierboven staat beschreven hoe je je kan aanmelden, mocht je dat nog niet gedaan hebben. Let er wel op dat er consequenties verbonden zijn aan het gebruik van G Suite. Zo wordt in het UvA-adresboek en de UvA-onderwijsapplicaties (o.a. Canvas) je studentenmailadres vermeld in plaats van je privé e-mailadres. We raden je aan om voordat je je aanmeldt voor UvA G Suite de informatie op deze site te raadplegen. Desgewenst kun je je e-mail laten forwarden naar je privé e-mail adres. Dit kun je aangeven in de instellingen van G Suite. 

  • Ik word lastig gevallen per e-mail, wat moet ik doen?

    Stuur de betreffende e-mail(s) naar abuse@student.uva.nl, inclusief alle headers. De headers zijn erg belangrijk om te kunnen traceren waar de e-mail vandaan komt.

    Waar staan de headers (in Webmail)?

    • Open de e-mail;
    • Klik op het naar rechts wijzende pijltje in het  FROM-veld;
    • Je krijgt nu het scherm te zien waar alle headers in staan: Return-Path, Received from, Message-ID, enz.;
    • Stuur de e-mail door naar abuse@student.uva.nl met een korte uitleg: hoe vaak, wanneer, en of je denkt te weten wie de afzender is. De uitgebreide headers moet je met copy/paste of Ctrl-C/Ctrl-V in de e-mail plakken. Ze worden niet meegestuurd met een forward van de e-mail.

    Alle informatie wordt vertrouwelijk behandeld. Helaas is het niet altijd mogelijk de afzender te achterhalen.

  • Mijn studentenmailadres van G Suite klopt niet. Wat moet ik doen?

    Het kan voorkomen dat er per ongeluk een fout in je studentenmailadres van G Suite staat. Neem in dat geval contact op Servicedesk ICTS en vraag om een wijziging van je e-mailadres via IdM. Zij zorgen ervoor dat het foutieve e-mailadres automatisch als alias wordt toegevoegd aan het correcte Google e-mailaccount zodat je oude e-mails behouden blijven.