Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!

FAQ

Hier vind je veelgestelde vragen over vakaanmelding met de antwoorden.

Staat je vraag er niet tussen? Neem dan contact op met de onderwijsbalie.

Voor het aanmelden:

  • Waarom moet ik me aanmelden voor vakken?
    • Om onderwijs te kunnen volgen, ben je verplicht je tijdens de aanmeldperiode aan te melden voor vakken. Wanneer je je tijdig aanmeldt, heb je een garantie op een plaats in het onderwijs voor verplichte vakken die onderdeel zijn van je opleiding.

    • Als je deelneemt aan een (deel)tentamen of hertentamen zonder aanmelding voor het betreffende vak, wordt er geen cijfer geregistreerd.

  • Voor welke vakken moet ik me wel/niet aanmelden?

    Aanmelden voor verplichte vakken en keuzevakken tijdens een aanmeldperiode is afhankelijk van waar je bent in je studieprogramma. Je studieprogramma vind je in de Studiegids.

    • Eerstejaars bachelorstudenten: Je wordt tijdens je eerste jaar voor al je vakken aangemeld.
    • Tweede- en derdejaars bachelorstudenten, bijvak- en minorstudenten: Je meldt je aan voor vakken van een heel semester (3 blokken). Denk daarbij aan het volgende:
      • Meld je ook aan voor vakken die je moet herkansen. Vergeet ook niet eventuele eerstejaarsvakken.
      • Keuzevakken: In de Studiegids bij je opleiding onder ‘Keuzeruimte/Electives’, vind je de mogelijkheden en voorwaarden voor een keuzevak. Voor bepaalde keuzevakken geldt: vol is vol. Dat staat duidelijk aangegeven in de planner. Hou ook rekening met je medestudent: meld je niet voor te veel keuzevakken aan. Later kun je nog omruilen of vakken toe te voegen op basis van beschikbaarheid.
      • Overgangsregelingen: Kijk in de Studiegids onder ‘Overgangsregeling/Transitional arrangements’ goed naar eventuele  vervangende vakken in je studieprogramma.
      • Registreer eventueel je studierichting.
    • Masterstudenten die al eerder bachelor-, schakel- of mastervakken bij UvA Economie en Bedrijfskunde (EB) hebben gevolgd: Je meldt je aan voor vakken van blok 1, blok 2-3 en semester 2 in verschillende vakaanmeldperiodes. Als je al masterstudent bent, vergeet dan niet te kijken of er overgangsregelingen van toepassing zijn.
    • Nieuwe masterstudenten (d.w.z. die nog nooit eerder vakken hebben gevolgd aan UvA EB): De studentenadministratie meldt je aan voor vakken van blok 1. Voor de rest van semester 1 (blok 2 en 3) en voor semester 2 meld je je zelf aan tijdens de vakaanmeldperiodes.

    Heb je hulp nodig bij het samenstellen van je vakkenpakket? Neem dan tijdig contact op met de studieadviseurs.

    > Meer informatie: Aanmeldperiodes

  • Ik voldoe (nog) niet aan de ingangseisen voor een vak. Wat moet ik doen?
    • Wanneer je nog niet voldoet op het moment van vakaanmelding, maar voor de start van het vak wel, meld je dan gewoon aan voor het vak. In dat geval krijg je een voorwaardelijke aanmelding.
    • Wanneer je voorafgaand aan het vak bij de controle op de ingangseis niet blijkt te voldoen, kan er in overleg met de onderwijsbalie gekeken worden naar een alternatief.
    • Voldoe je op het moment van vakaanmelding niet aan de ingangseis, maar beschik je wel aantoonbaar over de vereiste voorkennis, dan kun je bij de Examencommissie een verzoek indienen tot dispensatie van de ingangseis. 

    > Meer informatie: Ingangseisen

  • Kunnen mijn vakken colleges, werkgroepen of tentamens hebben die op hetzelfde moment plaatsvinden?

    Bij het maken van het rooster wordt rekening gehouden met verplichte vakken uit hetzelfde studiejaar en het studiejaar ervoor; tussen deze vakken zal geen overlap zijn.

    Wil je vakken uit meerdere jaren of keuzevakken volgen, dan is het belangrijk dat je tijdens het aanmelden oplet dat je vakken geen overlap hebben in het rooster.

    Controleer daarom vóór het aanmelden of de door jouw gekozen vakken voor  het hele semester geen werkgroepen, hoorcolleges of tentamens op hetzelfde moment hebben.

    De roosters voor semester 1 2020-2021 worden gefaseerd bekend gemaakt en de werkgroepaanmelding gaat ook in fases. Bachelorstudenten die in juni een vakkenpakket hebben gekozen hebben tijdens de fases waarin ze zich aanmelden voor werkgroepen ook nog de mogelijkheid om hun vakkenpakket te wijzigen.

Tijdens het aanmelden:

  • De werkgroepen van een vak zitten vol. Wat moet ik doen?

    Tijdens fase 2 en 3 van de vakaanmelding worden de werkgroepen gemonitoord en waar mogelijk opgehoogd. Tijdens de vakaanmeldperiode geldt het volgende:

    1. Verplicht vak: probeer het op een later moment nog eens of meld je aan voor de wachtlijst (WL) indien beschikbaar van het vak. De studentenadministratie zal je uiterlijk voor de start van het onderwijs indelen in een werkgroep. Plaatsing is bij aanmelding op de wachtlijst gegarandeerd.
    2. Keuzevak: kies een ander keuzevak.
  • Worden vakken in capaciteit opgehoogd nu het onderwijs van semester 1 online is?

    Helaas wordt de capaciteit niet groter nu het onderwijs online is. Bij het bepalen van de groepsgrootte is een zorgvuldige afweging gemaakt tussen de vraag en wat haalbaar is. We vinden het belangrijk dat bij online onderwijser ook interactie kan blijven bestaan tussen docenten en studenten. Ook moet de belasting voor de docent behapbaar blijven. 

  • Waar vind ik het rooster van de verschillende werkgroepen?

    De roosters voor blok 1 van semester 1 2020-2021 worden begin juli gepubliceerd. De roosters van blok 2 en 3 worden bekend na de start van het academisch jaar, waarschijnlijk tweede helft september.

    • Op uva.nl/vakaanmelden kun je in het tabblad ‘Planner’ via de knop 'Toon Rooster' het rooster van je vakken zien.

    • Via rooster.uva.nl kun je vervolgens je volledige rooster bekijken. Aan de rechterkant van de pagina kun je onder de pijl achter het vak, via de optie 'Filter activiteiten' de relevante onderdelen per vak filteren.

    • Op die manier kun je een rooster zonder overlap samenstellen, voordat je je vakaanmelding afrond in de Planner via de optie ‘Aanmelden’.

  • Kan ik me nogmaals aanmelden voor een vak dat ik al heb behaald?

    Ja, het is mogelijk om je nogmaals aan te melden voor een behaald vak en dit vak opnieuw te volgen. Houd er wel rekening mee dat het laatst geregistreerde cijfer bindend is. Meld je dus op tijd af voor het vak als je het toch niet opnieuw wilt volgen, anders wordt er een NA geregistreerd.

  • Hoe kan ik mijn studierichting/specialisatie doorgeven of wijzigen?
    • Via uva.nl/vakaanmelden kun je je studierichting vastleggen door je aan te melden voor de 'Wachtlijst' van de specialisatie van je keuze. Deze wordt vervolgens door de onderwijsadministratie verwerkt, je ontvangt bericht zodra dit is gebeurd.
    • Het aanmelden voor een specialisatie kan gedurende het hele studiejaar, maar doe dit bij voorkeur tijdens de aanmeldperiode van het eerste semester van het nieuwe studiejaar.
    • Houd er rekening mee dat je je nog apart moet aanmelden voor de vakken van de studierichting tijdens de aanmeldperiode.
  • Hoe meld ik me af voor een vak?
    • Afmelden voor vakken doe je via uva.nl/vakaanmelden. Onder 'Overzicht aanmeldingen' kun je de betreffende vakken selecteren en je afmelden.
    • Meld je zo spoedig mogelijk af, maar uiterlijk de maandag van de tweede onderwijsweek van het blok waarin het vak wordt gegeven.

    > Meer informatie: Afmelden

Na het aanmelden:

  • Wat gebeurt er als ik sta aangemeld voor een vak dat ik al behaald heb/dat ik niet volg?
    • Als je je niet op tijd afmeldt voor een vak dat je niet gaat volgen, wordt er een NA (niet aanwezig) registratie geregistreerd in SIS, dit geldt niet als resultaat. Zorg er wel voor dat je je uiterlijk op de tweede maandag van het onderwijsblok hebt afgemeld via uva.nl/vakaanmelden.
    • Omdat het laatste geregistreerde cijfer bindend is, is het van belang dat je niet aangemeld staat voor reeds behaalde vakken die je niet opnieuw wilt volgen. Een NA overschrijft namelijk wel een eerder behaald cijfer.
    • Registratie van een NA heeft geen consequenties voor cum laude.

    > Meer informatie: Cum Laude