Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

Wil je meedoen aan de Create a Course Challenge en een nieuw vak ontwikkelen, maar weet je niet waar je moet beginnen? De winnaar van 2019 helpt je graag op weg!

"De UvA Create a Course Challenge is een unieke kans om jouw visie op onderwijs realiteit te maken, verschillende onderwijsmethoden te verkennen én kritisch na te denken over de rol van docenten en studenten binnen de academische wereld", zegt Bernardo Couto Soares, winnaar van de Challenge in 2019. Samen met Amalia Calderon en Clémentine Dècle bedacht hij het vak Posthumans in the Anthropocene, dat in het tweede semester van 2020-2021 gegeven werd. Hieronder deelt Bernardo zijn ervaringen en geeft hij je een paar handige tips.

1. Stel een sterk team samen

"Kijk of je één of twee medestudenten kunt vinden met verschillende academische achtergronden, met wie je goed kunt samenwerken. Mijn teamleden Amalia en Clémentine hebben een heel andere achtergrond dan ik: ik ben dierenarts en masterstudent Sociologie, Amalia heeft een bachelor in Rechten en doet een Research Master in de kunsten, en Clémentine heeft een bachelor in Politicologie, Psychologie, Rechten & Economie. Hierdoor konden we een vak ontwikkelen waarbij de verschillende disciplines konden bijdragen aan de onderwerpen die we in het vak wilden behandelen."

2. Start abstract, maak het later meer concreet

"Stuur om te beginnen een korte schets van je idee voor het nieuwe vak in. De verschillende rondes van de challenge geven je de mogelijkheid om het vak tot leven te brengen, van een abstract idee naar een goed gestructureerd voorstel. Voordat je in de derde en vierde ronde een samenhangende uitleg moet kunnen geven aan de curriculumontwikkelaars van het IIS en de juryleden, heb je ruim de tijd om je vak met behulp van het Plan van Aanpak uit te werken.

Tijdens het invullen van het Plan van Aanpak bespraken Amalia, Clémentine en ik verschillende ideeën en benaderingen, de betrokken docenten en de onderwijsmethoden. Zo ontwikkelden we een duidelijk idee van de leerdoelen van het vak. We werden gaandeweg een steeds beter team en voelden ons steeds zekerder over ons idee."

De challenge stelt studenten in staat hun ideeën en idealen mee te nemen in het ontwerp van een universitair vak. Een unieke kans voor elke student, aangezien je niet wordt beperkt door een standaardopvatting van lesgeven en leren, of een vaststaand studieprogramma. Daarom raad ik elke student die zich aanmeldt aan om ambitieus te zijn en er het maximale uit te halen, maar ook om te genieten van deze kans! Bernardo Couto Soares (winnaar van de UvA Create a Course Challenge 2019, samen met Amalia Calderon en Clémentine Dècle)

3. Durf vooruitstrevend te zijn

"Je hoeft je niet druk te maken over hoe het vak zal passen binnen de structuur van een specifieke opleiding of bepaalde disciplinaire tradities, aangezien het vak zal worden aangeboden als IIS-keuzevak en je juist wordt gevraagd om out-of-the-box te denken en verder te gaan dan de 'traditionele' onderwijsmethoden van hoorcolleges en werkgroepen. Daarom heb je de bevoorrechte positie om belangrijke problemen aan de kaak te stellen en onderwerpen aan te snijden die binnen de Westerse academische wereld gewoonlijk niet worden behandeld.

Het vak dat wij ontwikkelden, Posthumans in the Anthropocene, had als doel vragen op te werpen over de mensheid en haar relatie met technologie, andere soorten en het milieu. De wetenschap die de rode draad van het vak was, is historisch verbonden met feministische, decoloniale, LGBT+ en antiracistische bewegingen die het activisme zijn gaan bepalen in deze en de vorige eeuw. We wilden de mens, de maatschappelijke bewegingen en die wetenschap waaraan we op zoveel manieren verschuldigd zijn, en welke kennis deel zou moeten uitmaken van het onderwijs van de UvA, tot leven wekken. Daarom bood het vak de studenten de kans zich bezig te houden met feministische kennisleer en kritische theorie, die hen konden helpen om belangrijke vragen te stellen en mogelijke oplossingen te bedenken voor kwesties die te maken hebben met de samenleving, geschiedenis en wetenschap."

4. Geniet van elke stap

"Op persoonlijk vlak biedt de challenge een geweldige kans voor jou als student om een vak te ontwerpen zonder beperkt te worden door andere taken zoals lesgeven en onderzoek doen, wat gewoonlijk van een universitair docent wordt verlangd. Hierdoor kun je meer tijd besteden aan reflectie en discussie over de verschillende stappen. Probeer daarom echt het maximale uit deze uitdaging te halen; onderbouw je idealen en ideeën goed, maar laat je niet beperken door de standaardopvatting van lesgeven en leren.

In ons vak hadden we bijvoorbeeld aan het eind van elk van de drie blokken een werkgroep, waarin de studenten aan een casestudy konden werken zodat ze de in dat blok geleerde theorie konden toepassen en een open discussie konden aangaan. De toetsing van het vak bestond uit kleine schriftelijke opdrachten en een afsluitende groepspresentatie, beide gericht op het ontwikkelen van kritisch denken en het inbrengen van kennis uit hun vakgebied. 

Last but not least, onze rol als studentassistenten en coördinatoren bestond niet alleen uit het ontwikkelen en ontwerpen van het vak, maar ook het maken van een syllabus, logistieke hulp tijdens de lessen, communiceren met de studenten en gastdocenten, en het maken en onderhouden van de Canvassite en het cursusmateriaal. Het was heel bijzonder om onze inspanningen en ons werk erkend te zien door gerenommeerde wetenschappers en docenten, en echt heel tof om alle positieve feedback en hoge evaluatiescores van de studenten achteraf te ontvangen."  

 

Nu is het jouw beurt: Doe mee aan de Create a Course Challenge 2021!

Dien een eerste schets van jouw idee voor een vak in door vóór 8 oktober onderstaand formulier in te vullen. Zodra we jouw idee hebben ontvangen, sturen we je een Plan van Aanpak dat je tot 2 november kunt gebruiken om je idee verder uit te werken.

Onze curriculumontwikkelaars selecteren vervolgens de tien beste ideeën, waar de hele UvA-gemeenschap tussen 9 en 17 november 2021 op kan stemmen. Tijdens de live finale op 25 november zullen de vijf finalisten hun idee pitchen voor de jury. De winnaar zal vervolgens samen met het IIS aan het werk gaan om het vak verder te ontwikkelen, zodat het in het eerste semester van 2022-2023 kan worden aangeboden. 
Meer informatie over de Create a Course Challenge is hier te vinden.