Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

Omdat wij benieuwd waren naar jullie ervaringen met Canvas, hebben we in de vorige studentennieuwsbrief een enquête uitgezet. Maar liefst 277 van jullie hebben de tijd genomen om deze in te vullen. Bedankt hiervoor! Bij deze stellen we jullie graag op de hoogte van de resultaten.

Icoontje van Canvas

Gebruiksvriendelijkheid en gebruik van de app

Met de stelling “Canvas is een gebruiksvriendelijke digitale leeromgeving” is 85% van jullie het (enigszins) eens. Ook de Canvas Student app wordt vaak gebruikt: 67,4% van de studenten gebruikt de app minstens 1 keer per week, van wie 46% minstens 3 keer per week.

Tips voor docenten

We zijn natuurlijk hartstikke blij dat het overgrote deel van jullie Canvas als een prettige digitale leeromgeving ervaart. In de enquête kwamen echter ook een paar knelpunten bij het gebruik van Canvas naar voren. De volgende opmerkingen zagen we regelmatig voorbijkomen:

  • Niet alle docenten maken gebruik van de modulestructuur, waardoor het voor studenten soms lastig is om alle opdrachten en bestanden te vinden
  • Het gebeurt nog regelmatig dat opdrachten, pagina’s of modules niet gepubliceerd worden. Dan kunnen studenten hier geen toegang tot krijgen
  • De kalenderfunctie wordt door veel docenten nog niet gebruikt, waardoor niet alle deadlines in de persoonlijke kalender staan
  • De inrichting van de vakken in Canvas verschilt erg per vak, waardoor het voor studenten soms erg lastig kan zijn om te navigeren

Wij hebben de bovenstaande punten gecommuniceerd naar docenten, zodat zij op basis van jullie feedback de inrichting van hun vakken kunnen verbeteren. Wanneer de inrichting van een vak in Canvas voor jou als student erg onhandig is, kun je ook de desbetreffende docent mailen.