Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

Docenten en studenten hebben hoge eisen en verwachtingen ten aanzien van UvA's nieuwe digitale leeromgeving (DLO). Voor beide doelgroepen is een hoge mate van gebruiksgemak en intuïtiviteit de belangrijkste algemene eis. Dit blijkt uit het evaluatieverslag van de proeftuinen, dat beschikbaar is op uva.nl/tel.

In de periode van 15 februari tot en met 17 maart zijn op zes faculteiten proeftuinen georganiseerd. In deze proeftuinen zijn twee moderne DLO’s ingezet. Insteek van de proeftuinen was om docenten en studenten kennis te laten maken met de mogelijkheden van een moderne DLO, niet om tot een productvergelijking te komen. Om via de evaluaties van beide platformen te komen tot een aanscherping van het programma van eisen bij de aanbesteding van een nieuw DLO.

Liever geen handleiding nodig

Dat een hoge mate van gebruiksgemak en intuitiviteit bovenaan de lijst van criteria voor UvA's nieuwe DLO staat is niet verwonderlijk: gebruikers zijn gewend geraakt aan een hoge mate van gebruiksvriendelijkheid van de programma’s waar zij mee werken. Dit resultaat laat zien dat docenten en studenten verwachten dat ook een nieuwe DLO zonder handleiding te gebruiken is voor de (basis)functies. Docenten vinden daarbij dat de DLO een omgeving moet zijn waarin de docent zijn of haar onderwijs vorm kan geven. Beschikbaarheid van voldoende opties zijn daarbij een kernpunt. Studenten vragen vooral aandacht voor de interface: deze dient consistent en overzichtelijk te zijn.

Meerwaarde gezamenlijke aanbesteding met VU

De resultaten van de proeftuinen zijn inmiddels verwerkt in het programma van eisen en gedeeld met de werkgroep Toekomst Elektronische Leeromgeving (TEL). Met dit programma van eisen gaat de UvA, samen met de VU, de aanbesteding voor een nieuwe DLO in. Of er uiteindelijk ook daadwerkelijk samen met de VU gaat worden aanbesteed, is nog niet honderd procent zeker. Helder is in elk geval dat er voor het betadomein, en andere (toekomstige) samenwerkingsverbanden tussen opleidingen van de UvA en VU  een duidelijke meerwaarde bestaat om gezamenlijk aan te besteden.

Lees het hele evaluatieverslag op uva.nl/tel