Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

Aan het eind van 2016 lopen de huidige contracten af met Eurest en Maas (automaten). De UvA wil dat moment gebruiken om vanaf 2017 een nieuw concept voor eten en drinken te introduceren. De afgelopen maanden is daarom samen met studenten en medewerkers onderzocht wat de wensen zijn voor de voorzieningen voor het eten en drinken van de toekomst.

Invulling per campus

De nieuwe visie op eten en drinken beschrijft de algemene uitgangspunten voor de voorzieningen vanaf 2017. Binnen een gemeenschappelijke structuur worden de voorzieningen voor eten en drinken straks per campus op maat ingevuld. Marcel Hartendorp, contractmanager catering:

'Met deze nieuwe visie willen we per campus goede voorzieningen voor eten en drinken realiseren die aansluiten op de behoeftes van de studenten en medewerkers die daar studeren en werken. Dit willen we combineren met een plek waar je prettig kunt samenwerken en elkaar kunt ontmoeten'.

Indeling  van de campus in centrum, wijk en buurt

Om de eet- en drinkvoorzieningen op de campussen goed te verdelen wordt er voor iedere campus een indeling gemaakt op basis van het principe ‘centrum’, ‘wijk’ en ‘buurt’. Het ‘centrum’ is de centrale ontmoetingsplek in het hart van de campus met diverse lokale foodformules. In de ‘wijk’, die wat verder weg ligt van het centrum, zijn bijvoorbeeld koffieformules te vinden met zitplekken. Tot slot zijn er aan de buitenranden van de campus kiosken, automaten en zithoekjes te vinden in de zogenaamde ‘buurten’. Het is ook de bedoeling dat er straks ook ruimte is voor mobiele eet- en drinkvoorzieningen zoals koffiekarren en foodtrucks in de hallen en/of op terreinen.

De belangrijkste uitgangpunten van het nieuwe concept voor eten en drinken zijn:

  • Dynamiek: studenten en medewerkers zijn leidend bij de invulling en door continue afstemming blijft het aanbod actueel en aansluiten op hun wensen;
  • Variatie: de foodformules wisselen per campussen, er is keuze en in aanbod en prijs;
  • Beleving: een prettige, ontspannen sfeer nodigt uit om te ontmoeten en samen te werken;
  • Identiteit: de identiteit van UvA en Amsterdam zijn ankerpunten. Dit komt onder meer terug in de thema’s duurzaam, gezond, lokaal en dynamisch.

Wat gaat er nu gebeuren?

Nu de visie voor eten en drinken is bepaald zal de komende maanden vooral veel achter de schermen gebeuren, waaronder de selectie van leveranciers. We starten op 1 januari 2017 met de introductie van het nieuwe concept en deze wordt de komende jaren gefaseerd geïmplementeerd. Wanneer het nieuwe concept per campus wordt geïntroduceerd is onder andere afhankelijk van huisvestingsplannen en de staat van huidige voorzieningen. In het najaar van 2016 gaan we samen met studenten, medewerkers en faculteiten voor iedere campus apart in gesprek voor de specifieke invulling.