Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

De afgelopen paar maanden hebben we meerdere keren een storing gehad waarbij de e-mail van studenten niet bereikbaar was via Outlook en/of Webmail.

Werkt jouw mail soms ook niet?

De afgelopen paar maanden hebben we meerdere keren een storing gehad waarbij de e-mail van studenten niet bereikbaar was via Outlook en/of Webmail. Het is inmiddels een bekend probleem waarvan we de oorzaak nog niet weten.

 

Wat is er aan de hand?
Aan de buitenkant lijkt de storing de e-mail te betreffen. Aan de binnenkant werken de e-mail servers goed en hapert een deel van het UvA-netwerk.

 

Wat zijn de symptomen?
Outlook en/of de Webmail reageren niet meer. De e-mail op een mobiel apparaat synchroniseert niet meer.

 

Wie heeft daar last van?
Studenten van de UvA hebben daar dan last van. Maar niet iedereen. Het treft vooral gebruikers van onze Wi-Fi, veelal met laptops, smartphones of tablets. Dat blijkt uit de meldingen.
Uit steekproeven lijkt de storing gebruikers met een bekabelde netwerkaansluiting of gebruikers van mobiele data netwerken (3G/4G), niet te treffen.

 

Kunnen we zo'n incident oplossen?
Er is een stevige ingreep op onze apparatuur nodig om zo'n incident op te lossen. Dat moeten we zorgvuldig doen om geen andere incidenten te veroorzaken. Als een dergelijk incident zich weer voordoet hebben we ongeveer een half uur nodig om het op te lossen.

 

Kan deze storing vaker voorkomen?
Onze leveranciers zijn op de hoogte, maar kennen het probleem niet van hun andere klanten. De oorzaak is daarom nog niet weg te nemen. De storing kan dus opnieuw optreden. Dat verwachten we ook. We kunnen echter niet voorspellen wanneer.

We hebben nog geen manier gevonden om het probleem op te roepen. Daardoor zijn we voor verder onderzoek vooralsnog afhankelijk van wanneer het probleem spontaan weer optreedt. We bouwen daarvoor extra meetpunten in onze apparatuur. Zodra het probleem weer optreedt verzamelen we daarmee zoveel mogelijk gegevens waarmee onze leveranciers vervolgens aan het werk kan. Natuurlijk werken we gelijktijdig ook aan omzeilen van het probleem.

Zodra er voortgang zit in het structureel verhelpen van dit probleem, informeren we jullie daarover.

Bedankt voor jullie begrip en geduld.