Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

Hoe gebruiken politieke campagnestrategen data en moderne technologie om kiezers voor zich winnen? En wat zijn de gevolgen van datagedreven campagnevoeren voor de democratie?

Kerngegevens van evenement Data and Democracy: een nieuwe liefde?
Datum 9 mei 2017
Tijd 14:00 -16:30

Geïnspireerd door hun Amerikaanse collega’s bekijken campagnestrategen hoe ze met data en technologie kiezers voor zich kunnen winnen. Denk aan gepersonaliseerde advertenties op facebook, een voor jou op maat gemaakte verkiezingsbelofte in een persoonlijke brief of een aanmoediging op verkiezingsdag om toch vooral te gaan stemmen.

Op basis van persoonsgegevens proberen politieke campagnestrategen een beeld te krijgen van wat de kiezer denkt, vindt en beweegt. Maar hoe werkt dat nu precies: datagedreven campagnevoeren? En wat zijn eigenlijk de gevolgen voor de democratie?

Over deze vragen organiseren de Amsterdam School of Communication Research (ASCOR) en het Instituut voor Informatierecht (IViR) van de Universiteit van Amsterdam een debat met verschillende sprekers.

Keynote speech

Sophie In ’t Veld, Europarlementariër (D66) 

Sprekers

  • Maxim Februari, NRC-columnist en filosoof
  • Maurits Kaptein, wetenschapper
  • Nico van Eijk, hoogleraar informatierecht
  • Frank van Dalen, Politieke Academie
  • Iris Korthagen, Rathenau Instituut
  • David Graus, data scientist

De middag wordt afgesloten met een borrel.

Toegang is gratis, aanmelden kan via evenementuva@gmail.com of via Facebook.

Tijd en locatie

9 mei 2017 van 14.00 tot 16.30 in 'De nieuwe Liefde', Da Costakade 2, Amsterdam.