Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

Tweestapsverificatie

Beveiliging met extra inlogstap

De UvA vindt veilig studeren erg belangrijk. Om die reden wordt tweestapsverificatie voor steeds meer applicaties ingesteld.

Wat is tweestapsverificatie?

Tweestapsverificatie is een extra beveiliging bij het inloggen. Hiermee kan een extra check gedaan worden om de identiteit van de persoon die inlogt met zekerheid vast te stellen. In bepaalde gevallen moet je dan je login verifiëren via je mobiele telefoon. Bijvoorbeeld als je onderweg bent. Tweestapsverificatie kom je ook buiten de UvA tegen, bijvoorbeeld bij het inloggen op je bank en DigiD.

Voor toegang tot Microsoft 365 is het vereist om eenmalig de tweestapsverificatie te activeren via je mobiele telefoon. Bij het gebruik van Microsoft 365 kun je dan, bij verdachte inlogpogingen, gevraagd worden je login te verifiëren via je mobiele telefoon. Op deze wijze zorgen we ervoor dat alleen jij bij je mail en je bestanden kunt die je in de cloud hebt opgeslagen.

Instellen van tweestapsverificatie

Doorloop onderstaande stappen om tweestapsverificatie in te stellen op je mobiele telefoon. Je hoeft deze stappen in principe maar éénmalig te doorlopen, en kost het je maximaal 5 minuten. In enkele gevallen moet je via een code op je mobiele telefoon je inlog op OneDrive bevestigen.

  1. Open een browser op je laptop en ga naar https://aka.ms/mfasetup.
  2. Log hier in met je volledige UvA-mailadres en wachtwoord.
  3. Klik op Volgende tot er een QR-code verschijnt.
  4. Download nu de Microsoft Authenticator-app uit de App Store/Google Play Store op je telefoon indien je deze nog niet hebt.
  5. Open de Microsoft Authenticator-app en klik op Account Toevoegen > Werk- of School-account > Scan QR-code.
  6. Scan nu de QR-code die op je laptop wordt weergegeven en klik op Volgende op je laptop.
  7. Je ontvangt nu een aanmeldverzoek als test, keur deze goed.
  8. Klik op de website op: Volgende en Gereed.

Je tweestapsverificatie is nu succesvol ingesteld.

Werkt je tweestapsverificatie toch nog niet correct, ga hiervoor naar https://id.student.uva.nl, kies voor Tweestapsverificatie voor Microsoft Cloud, login en kies voor Tweestapsverificatie opnieuw instellen voor Microsoft Cloud.

Mocht je toch nog vragen hebben, neem dan contact op met Servicedesk ICT Services via 020-525 1402.

FAQ

  • Waarom moet ik tweestapsverificatie instellen voor Microsoft Cloud?

    Vaak gebruiken we alleen een wachtwoord om bij onze gegevens te komen. Maar wanneer iemand dit bijvoorbeeld afkijkt of kraakt, zijn jouw gegevens toegankelijk voor een ander. Met tweestapsverificatie voegen we naast je wachtwoord een factor toe: iets wat je hebt. Denk hierbij aan bijvoorbeeld je telefoon waarop een extra bevestiging om in te loggen wordt gevraagd. Dit heet ook wel een token. Deze extra bevestiging moet je vervolgens accepteren nádat je jouw wachtwoord hebt ingetypt. Het is dus een dubbele controle. Banken gebruiken tweestapsverificatie al veel langer (denk aan tan-codes of een identifier).

  • Het lukt mij niet om tweestapsverificatie in te stellen maar ik wil toch inloggen in Office 365. Wat kan ik doen?

    Je kan een tijdelijke ontheffing voor vier dagen aanvragen. Ga hiervoor naar https://id.student.uva.nl, kies voor Tweestapsverificatie voor Microsoft Cloud, login en kies voor Tijdelijke ontheffing aanvragen tweestapsverificatie voor Microsoft Cloud.

  • Ik wil mijn mobiele nummer niet afstaan, kan dat?

    Ja. Kies voor de Microsoft Authenticator app, want dan is een mobiel nummer niet nodig. Neem je toestel wel mee naar het werk. Als je je mobiele nummer niet registreert zul je als je je telefoon bent kwijtgeraakt en een nieuwe hebt gekregen, wel langs de FS balie moeten om je weer opnieuw te registreren. Hiervoor heb je een identiteitsbewijs nodig.

  • Op mijn telefoon kun je geen apps downloaden en/of installeren, wat nu?

    De Microsoft Authenticator is beschikbaar voor iOS en Android. Controleer via de links of jouw toestel compatible is. Indien de app niet geschikt is voor jou toestel, is er een alternatief. Kies tijdens de registratiewizard voor Telefoon als tweestapsverificatie. Je wordt dan gebeld en gevraagd om de # toets in te drukken als extra bevestiging bij het inloggen. Neem je toestel wel mee naar het werk.

  • Hoe werkt tweestapsverificatie als ik in het buitenland ben?

    In het buitenland werkt het precies hetzelfde als in Nederland. Wel kan het voorkomen dat je in het buitenland vaker wordt gevraagd om je inlog te bevestigen.

  • Mijn telefoon heeft geen bereik

    Als je telefoon geen bereik heeft en geen actieve verbinding met Internet, gebruik dan de code uit de Authenticator app. Je kunt tijdens het inloggen kiezen voor een andere methode.

  • Waarom zit er een timer naast de code in de MS Authenticator App?

    Elke code is 30 seconden zichtbaar, zodat je niet twee keer dezelfde code krijgt. Deze codes zijn eenmalige codes, en het is dus niet nodig om deze te onthouden.

  • Ik heb een nieuwe telefoon, wat nu?

    Als je een nieuwe telefoon hebt en je hebt ook een nieuw mobiel nummer, dan moet je opnieuw registreren. Ga hiervoor naar https://id.student.uva.nl, kies voor Tweestapsverificatie voor Microsoft Cloud, login en kies voor Tweestapsverificatie opnieuw instellen voor Microsoft Cloud.

    Als je een nieuwe telefoon hebt en je hebt hetzelfde nummer, wat je (conform de handleiding) ook hebt geregistreerd, dan kun je met dit mobiele nummer opnieuw de Microsoft Authenticator app registreren. Volg de instructie voor het instellen van tweestapsverificatie op deze pagina.

  • Het lukt mij niet om de MS Authenticator App te installeren

    Het niet kunnen installeren van de app kan meerdere redenen hebben.

    • Ik heb geen actieve internetverbinding op mijn mobiele telefoon of tablet: zoek een actieve internetverbinding op, deze is nodig om de app te kunnen downloaden.
       
    • Misschien heb je op je telefoon ingesteld dat deze alleen apps mag downloaden via wifi? Zet deze optie uit (Let op! Dit kan leiden tot hogere kosten op je dataverbruik) of zoek een plek waar je een wifi-verbinding kan maken en probeer het opnieuw.
  • Waarom wil de app toegang tot diverse gegevens?

    De apps hebben toegang nodig tot je camera, omdat je hiermee QR codes moet scannen tijdens de installatie en het gebruik van twee-staps-verificatie. De apps schakelen je camera alleen in voor deze doeleinden.

  • Waarom krijg ik de QR-code niet gescand?

    Ik doe de registratie vanaf mijn telefoon
    Dit gaat niet lukken. Je hebt een apparaat nodig dat de QR-code toont (bij voorkeur een pc) en een tablet of smartphone om de QR-code te scannen.

    Ik gebruik twee apparaten

    • Houd je telefoon goed stil tijdens het scannen. Het kan even duren voordat hij gescand wordt. Je camera moet namelijk scherpstellen op de QR-code.
    • Zorg ervoor dat de QR-code volledig in beeld is tijdens het scannen.
    • Zorg ervoor dat alleen de QR-code in beeld is tijdens het scannen.
    • Houd geen objecten zoals je vinger voor de camera tijdens het scannen.
    • Verhoog de helderheid van je computerscherm. Dit verhoogt het contrast van de QR-code waardoor je camera het makkelijker kan scannen.

    Problemen met de camera?

    • Werkt je camera niet dan kun je geen gebruik maken van de Microsoft Authenticator app. Stel dan Telefoonnummer in als twee-staps-verificatie.
    • De app opent mijn camera niet automatisch. Sluit de app en open het opnieuw.
    • Werkt het nog niet? Herstart dan je telefoon en probeer het opnieuw.

    Te lang gewacht?
    Dan kan je de QR-code niet meer scannen. Sluit de browser op je pc en de app af en begin opnieuw.

    Blijf je tegen problemen aanlopen? Neem dan contact op met de Servicedesk ICT Services via servicedesk-icts@uva.nl of 020 - 525 1402.

  • Hoe wijzig ik mijn tweestapsverificatie?

    Ga naar https://aka.ms/mfasetup. Als je er niet uitkomt, volg dan de instructie op deze pagina.

  • Kan ik meer dan één methode toevoegen?

    Ja, en dat is ook aan te raden. Je hebt dan altijd een methode om terug te vallen. Je kunt meerdere methoden toevoegen via https://aka.ms/mfasetup.

  • Ik krijg geen pushbericht op mijn telefoon om de login te bevestigen/ik krijg alleen meldingen wanneer de app al geopend is/als de app gesloten is, krijg ik geen notificaties

    Controleer de app instellingen op je telefoon. Zorg ervoor dat meldingen zijn toegestaan. Wanneer dit in orde is, controleer de volgende instellingen:

    • Staat je telefoon op Niet Storen of Stille Modus? Deze modus kan pushnotificaties tegenhouden.
    • Krijg je wel notificaties van andere apps? Zo niet, kan er een probleem zijn met je toestel of met het Android of Apple push mechanisme.
    • Krijg je van andere accounts in de app wel notificaties? Log in op https://aka.ms/mfasetup, verwijder het betreffende toestel. Verwijder daarna het betreffende account uit de app, en voeg deze opnieuw toe.  
  • Kan ik mijn Apple-Watch ook gebruiken voor tweestapsverificatie?

    Ja dat kan. Wil je meer weten, klik dan hier.

  • De tweestapsverificatie werkt niet met mijn mobiele app. Wat kan ik doen?

    Het kan zijn dat verouderde of bijzondere apps niet om kunnen gaan met tweestapsverificatie. Gebruik dan een van de volgende apps:

    • De standaard Mail app op iOS 11.x en hoger
    • Outlook  op iOS version 10.x en hoger
    • Outlook op Android
  • Ik wil mijn telefoonnummer registreren, maar er staat een foutief nummer ingevuld. Wat nu?

    Kies voor het toevoegen van een Alternatief Nummer.

  • Ik ben visueel beperkt, hoe kan ik met tweestapsverificatie werken?

    Kies bij het instellen van de tweestapsverificatie voor de optie om je mobiele telefoonnummer te registreren. Met deze methode wordt je gebeld op het opgegeven nummer en geef je een bevestiging door # te toetsen.

  • Kan ik MS Teams en OneDrive ook zonder VPN gebruiken?

    Technisch kan dat, maar we raden je aan om MS Teams en OneDrive met VPN te gebruiken.