Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Psychologen

Psychologen

Ben je student of promovendus en heb je last van studieproblemen, persoonlijke problemen, ADHD of autisme? Bij de psychologen van de UvA kun je terecht voor diverse soorten begeleiding, zoals groepen, workshops, trainingen of gesprekken.

Coronavirus: Tips om veerkrachtig te blijven in onzekere tijden

De maatregelen die worden getroffen om verspreiding van het Coronavirus tegen te gaan hebben grote gevolgen voor het normale dagelijks leven.

Omgaan met die veranderingen kan uitdagend zijn; het aanpassen aan een nieuwe situatie kan (tijdelijk) veel stress geven of onrust veroorzaken. Daarom volgen hier een aantal tips, die kunnen helpen mentaal gezond te blijven in onzekere tijden.

  1. Angst en onrust: beperk het lezen/kijken/luisteren naar nieuws wat angst of onrust bij je veroorzaakt. Lees/kijk/luister het nieuws bijvoorbeeld op gezette tijden, 1 à 2 keer per dag, en probeer buiten die momenten zo min mogelijk het nieuws te lezen. Daarnaast: zoek informatie van betrouwbare bronnen, zodat je niet onnodig ongerust wordt of van slag raakt.
  2. Medicijnen: Als je door een gezondheidsprobleem medicijnen gebruikt, zorg dat je genoeg voorraad hebt. Schakel je sociale netwerk in voor hulp als dat nodig is.
  3. Voorbereiding: zorg dat je weet waar je praktische hulp kan krijgen voor het geval dat nodig is. Noteer belangrijke telefoonnummers en websites.
  4. Algemene gezondheid: probeer zoveel mogelijk dagelijkse activiteiten te blijven doen waar je blij van wordt, of waar je van ontspant.
  5. Bewegen/sporten: blijf in beweging, ga wandelen of fietsen (maar houd afstand) of sport thuis, er zijn veel fitnessapps of video’s op YouTube te vinden met workouts die je thuis kan doen.
  6.  Slaap: voor een goede nachtrust helpt het om een vast slaappatroon te hebben, met een vaste bedtijd en een vaste tijd van opstaan.
  7. Voeding: eet gezond en gebalanceerd.
  8. Structuur: probeer zoveel mogelijk structuur in je dag te behouden; zorg bijvoorbeeld voor vaste tijden waarop je opstaat, studeert, sport, schoonmaakt of met vrienden/familie contact hebt.
  9. Sociale contacten: contact met anderen kan in deze tijden belangrijk zijn. Blijf in contact door bijvoorbeeld te (video)bellen, via de app of stuur ouderwets een kaart. Het kan leuk zijn om (zeker nu) onverwacht post te krijgen.
  10. Zorgen maken en piekeren: plan dagelijks een piekermoment, van een aantal minuten, waarin je alle zorgen die je hebt opschrijft, dit kan helpen om stress en angst te verminderen.  
  11. Studie: maak een studieplan, door een overzicht te maken van vakken en opdrachten die je moet doen en materiaal wat je daarbij nodig hebt. Stel prioriteiten en maak een planning wat je wanneer wil doen. 
  12. Studietips meer studietips vind je hier: https://student.uva.nl/en/content/az/studying-successfully/study-skills-tipsheets/study-skills-tipsheets.html
  13. Meditatie: uit onderzoek is gebleken dat mediteren verschillende positieve effecten kan hebben op onze gezondheid. Er zijn veel apps die je kunnen helpen bij het (beginnen met) mediteren zoals: Insight Timer, Headspace, Calm, etc.
  14. Leestips: Managing Stress van Kate Joseph & Chris Irons.
  15. Blijf op de hoogte:

Zoek je hulp? Neem contact op met de studentenpsychologen.

  • Voor wie
    • Studenten van de UvA en HvA - een verwijzing is niet nodig
    • Promovendi bij de UvA - een verwijzing is niet nodig. We kunnen je kortdurende hulp bieden bij (psychische) problemen die het promoveren of je leven als promovendus in de weg staan.
  • Waarvoor kun je bij ons terecht?

    Wanneer je studieproblemen hebt, zoals

    • gebrek aan motivatie en concentratie
    • uitstelgedrag en gebrek aan discipline
    • faalangst, tentamenangst, schrijfangst, angst voor presentaties
    • stress en je overmatig druk maken over je studie
    • studieachterstand, stageproblemen, afstudeerproblemen

    Wanneer je persoonlijke problemen hebt die het studeren in de weg staan, zoals

    • gezinsproblemen, zoals een moeilijke relatie met je ouders, of afwezige, gescheiden, zieke of overleden ouders
    • problemen met het leggen of onderhouden van contacten
    • piekeren, algemene onzekerheid, een negatief zelfbeeld, te streng zijn voor jezelf als het over studeren gaat
    • lichte tot matige somberheid, angst of spanningsklachten

    Wanneer je studieproblemen hebt door AD(H)D of autisme

    Heb je door AD(H)D of autisme studeerproblemen of wil je ze voorkomen? Dan kun je gebruik maken van de extra studiebegeleiding die de UvA/HvA biedt.

    Studeren met ASS

    Studeren met AD(H)D

  • Waarvoor kun je niet bij ons terecht?

    Niet, als je problemen:

    • gezondheidsproblemen zijn,
    • ernstig van aard zijn, of
    • al langere tijd bestaan

    In deze gevallen is het beter om naar je huisarts te gaan. Deze kan samen met jou nagaan wat er aan de hand is en je zo nodig doorverwijzen naar de Praktijk Ondersteunend Hulpverlener, de Basis/Generalistische GGZ of de Specialistische GGZ.

    Niet, als je elders in behandeling bent en je daar ontevreden over bent.

    In dat geval is ons advies om je onvrede met je behandelaar te bespreken of met degene die je naar deze behandelaar heeft doorverwezen. In de meeste gevallen is dat de huisarts. Wanneer er in je huidige psychotherapeutische behandeling onvoldoende aandacht is voor je studieproblematiek kunnen wij, mede in overleg met je behandelaar, wel  kijken of wij je daarmee kunnen helpen.

  • Overige hulp

    Hulp van de opleiding Psychologie 

    In het kader van onderwijs en onderzoek wordt bij de opleiding Psychologie ook hulp geboden.

    Informatie over de opleiding Psychologie

    Huisartsen Oude Turfmarkt

    Als je in Amsterdam woont, kun je je inschrijven bij de huisartsenpraktijk van de Studentenartsen. In geval van spoed of crisis kun je dan contact opnemen met de Huisartsen Oude Turfmarkt.

    Huisartsen Oude Turfmarkt