Major Wiskunde

Jij kent Wiskunde onder andere van de middelbare school. Maar die Wiskunde is slechts een klein deel van een veel uitgebreidere wetenschap met vele toepassingen. Op de middelbare school los je sommen op volgens standaardrecepten. Bij de major Wiskunde word je uitgedaagd naar de samenhang en structuur te kijken in de wereld achter de getallen en formules.

Fundamentele en toegepaste wiskunde vind je overal terug. Je ziet het niet, maar je cd-, dvd- of mp3-speler zit vol geavanceerde wiskunde. Wiskundige codes zorgen ervoor dat jij je favoriete muziek kunt beluisteren zonder vervormingen, ruis of krassen. De getaltheorie wordt gebruikt bij de beveiliging met onkraakbare codes van bankpassen, internet en mobiele telefonie. En wat we nu fundamentele wiskunde noemen, wordt misschien volgend jaar al toegepast. Wiskunde is een creatief en spannend vakgebied dat constant in beweging is. Op de middelbare school heb je natuurlijk het nodige van wiskunde gezien. Maar de wiskunde die je kent, is maar een klein deel van een geweldig groot vakgebied. Een vakgebied dat niet alleen interessant en uitdagend is, maar ook een heleboel toepassingen kent.

Aansluitende masters

Elke UvA bachelor waarbinnen jij je major volgt, kent een aansluitende master. Afhankelijk van het gekozen majorprogramma en de manier waarop je eventueel keuzeruimte hebt ingevuld, ben je toelaatbaar tot bepaalde tracks/richtingen binnen de aansluitende master die bij jouw major hoort. Als je een specifieke track wilt volgen, neem dan tijdig contact op met de studieadviseur van je major om na te gaan of je toelaatbaar bent of wat je eventueel nog kunt doen om toelaatbaar te worden. Je kunt natuurlijk ook buiten de UvA zoeken naar geschikte masters. In alle gevallen moet je er rekening mee houden dat aansluitend en toelaatbaar niet betekent dat je automatisch wordt toegelaten. Vanuit de master kunnen aanvullende toelatingseisen worden gesteld, naast het hebben van een relevant bachelordiploma. Begin dus op tijd met het oriënteren op een master, check de toelatingseisen en bedenk goed hoe je de kans op toelating zo groot mogelijk maakt. Dat kan bijvoorbeeld door het slim inzetten van je keuzeruimte of door het volgen van extra curriculaire vakken. Voor alle masters geldt dat je je kunt onderscheiden door een hoog studietempo en hoge cijfers.

De master Mathematics is de UvA master voor deze major. De master Stochastics and Financial Mathematics is, afhankelijk van de richting, ook een aansluitende master voor deze major.

Ervaring van een BG student

Max Laboyrie (start BG in 2017):

Met mijn Bèta-gamma propedeuse (die eigenlijk geen propedeuse was) op zak strompelde ik in september 2018 de wiskunde collegezaal binnen. De zaal was nog leger dan ik van het vorige jaar gewend was; slechts een mannetje (en vrouwtje) of 50 was zo gek geweest na het middelbaar de diepe, abstracte zee van de wiskunde in te duiken.

Hoewel het stereotype wiskundestudent zeker vertegenwoordigd was, was ik blij verrast door het gezelligheidsniveau in de zaal; er werd gepraat - niet alleen over wiskunde; er werd gelachen; mensen stapten zelfs op mij af om een praatje te maken.

Een cultuurschok heb ik dus niet echt ervaren, maar inhoudelijk werd ik wel gelijk flink wakker geschud. Enerzijds door de torenhoge werkdruk: veel meer contacturen dan bij Bèta-gamma; meer vakken tegelijk; meer (en heftigere) huiswerkopdrachten. Anderzijds doordat de wiskunde ineens zo vreemd; zo anders was dan alle wiskunde die ik daarvoor op de middelbare school en bij Bèta-gamma had gezien. Er werd weliswaar altijd gezegd dat de wiskunde op de universiteit totaal niet lijkt op die van de middelbare school, maar ik dacht altijd: hoeveel kan dat nou daadwerkelijk verschillen? Enorm dus.

Je bent bij de bachelor bezig met het bewijzen van basale stellingen en hiermee creëer je de gereedschappen die worden gebruikt in de wiskundeles op de middelbare school en bij andere disciplines als natuurkunde. Zelf ga je echter, en dat vond ik wel jammer, weinig aan de slag met deze gereedschappen. Ja, je gebruikt ze wel, maar dan om andere (abstracte) wiskundige problemen op te lossen. Ik zou ook zeggen dat dit is wat de wiskunde van de middelbare school en Bèta-gamma onderscheidt van de bachelor: bij Wiskundige Methoden en Technieken, bijvoorbeeld, gebruik je allerlei wiskundige gereedschappen om sommetjes te maken; bij de bachelor construeer je deze gereedschappen en lever je het bewijs dat je ze kunt gebruiken om problemen op te lossen.

Helaas kwam ik er vrij snel achter dat ik het juist leuk vond om met die gereedschappen aan de slag te gaan, in plaats van te bewijzen dat dat überhaupt mag. Mede daarom waren de vakken waar dat nog wel enigszins kon juist de vakken die ik het leukste vond. In het eerste jaar (en eerste blok) was dat bijvoorbeeld Lineaire Algebra 1, een vak dat een soort Wiskundige Methoden en Technieken on steroids is. Een vak uit jaar 2 waarbij wat meer plaats was voor rekenwerk en dat ik dus erg leuk vond was Gewone Differentiaalvergelijkingen.

Hoewel mijn voorkeur dus uitging naar de wat minder abstracte vakken, kon ik ook al snel wat plezier vinden in de abstractere vakken, die verder verwijderd waren van de wiskunde die ik kende. Ik vond bijvoorbeeld basiswiskunde (nu ‘Verzamelingen en Getallen’ gedoopt) een erg leuk vak dat een goede en leuke kennismaking met verschillende wiskundige vakgebieden bood en een goede oefening was voor de vaardigheid in het bewijzen. Het derde vak van het eerste blok, Analyse op de lijn, was het lastigste van de drie en gaf een goed inkijkje in hoe veel voldoening wiskunde kan geven als het lukt een bewijs te leveren, en hoe tergend frustrerend het kan zijn als je hersenkraken nergens toe leidt.

In de tweede helft van het eerste jaar merkte ik dat het niveau van de vakken alleen maar hoger werd en dat ik het zelf steeds lastiger vond om plezier erin te blijven houden. Elke tentamenweek moest ik, wegens luiheid tijdens het voorgaande blok, de boeken afstoffen en hard studeren om een voldoende te halen. Dan merkte ik dat ik het ook echt wel leuk vond om in de wiskunde te duiken en nam ik mezelf keer op keer voor het volgende blok wél het werk bij te houden, alle opdrachten te maken en elk college bij te wonen. Maar tevergeefs, het is er nooit van gekomen, waarschijnlijk deels omdat ik simpelweg te druk was met andere (leuke) dingen zoals cursussen bij Crea (aanrader) en activiteiten bij Spectrum.

Maar het is ook grotendeels te wijten aan het feit dat ik nooit écht de schoonheid van de wiskunde kon waarderen, zoals dat wel het geval was bij veel wiskunde studenten om me heen. Ik kon weliswaar wel genieten van de wiskunde als het allemaal goed ging, maar ik kon nooit op een fundamenteler niveau haar schoonheid waarderen. En wil je je tijd bij de wiskunde major even leuk vinden als het eerste jaar van Bèta-gamma, dan moet je die kwaliteit wel hebben (of ontwikkelen). Dan moet je nieuwsgierig zijn naar de diepere werking van de wiskunde en moet je hart sneller gaan kloppen als er in de collegezaal een grote stelling wordt behandeld.

Mijn hartslag bleef tijdens de colleges zonder uitzondering ontzettend laag; voor mij zat er weinig spanning in. Daarom heb ik besloten dat ik nadat ik mijn scriptie heb geschreven (die op het vakgebied van de geschiedenis van de wiskunde is - dat vind ik dan wel weer super interessant, ik kan ook iedereen aanraden het gelijknamige vak te volgen) geen master wiskunde ga doen.

Mijn tijd bij de major zou ik echter niet als verspild bestempelen - ik heb gedurende drie jaar veel leuke vakken gevolgd (Basiswiskunde, Lineaire Algebra 1, Gewone Differentiaalvergelijkingen, (Inleiding) Grafentheorie, Axiomatic Set Theory, Geschiedenis van de Wiskunde en meer) en in die tijd constant een bepaalde denkwijze getraind die uiterst geschikt is voor verbanden leggen, problemen oplossen, abstract denken en creatieve processen.

Ik weet zeker dat die denkwijze mij in de rest van mijn carrière en leven een voordeel zal blijven bieden.

Studieplannen

Wij verwachten het studieplan van Wiskunde voor 2020-2021 half april online te plaatsen.