Major Natuurkunde

Onderzoeken hoe de ons omringende wereld in elkaar zit: dat is de ultieme drijfveer van natuurkundigen. Als natuurkundige doe je experimenten op de grens van wat mogelijk is en ontwikkel je theorieën en wiskundige modellen om deze experimenten te begrijpen. Deze kennis vormt basis van ontelbare technologische doorbraken die niet meer zijn weg te denken uit de maatschappij.

Het vakgebied natuurkunde kent ontelbare toepassingen. Een medisch fysicus bijvoorbeeld houdt zich bezig met de ontwikkeling van apparatuur voor diagnostiek en behandeling in de gezondheidszorg. Fysische ontdekkingen zoals de laser en de transistor zijn inmiddels niet meer weg te denken uit onze moderne maatschappij.

Door de verschillende toepassingen, maar zeker ook doordat nieuwe natuurkundige inzichten onze visie op de werkelijkheid voortdurend veranderen, is de natuurkunde onlosmakelijk verbonden met de samenleving. Nieuwe natuurkundige theorieën hebben daardoor ook invloed op vakgebieden als economie, sociologie en filosofie.

Fundamenteel natuurkundig onderzoek is ook van direct belang voor ontwikkelingen in meer verwante, natuurwetenschappelijke vakgebieden zoals scheikunde, biologie en de medische wetenschap. Er zijn nog ontelbare uitdagingen. Wat zijn de meest fundamentele bouwstenen van de materie? Kunnen we quantumcomputers bouwen? Wat is donkere materie? Zijn er alternatieve bronnen van energie? Bij Natuurkunde aan de UvA, een hoofdrichting van de bachelor Natuur- en sterrenkunde, ga je op zoek naar het antwoord op deze en andere vragen.

Met de overgang naar de major is het fijn om te weten  hoe de praktische zaken bij de major geregeld zijn en wat er verandert voor jou als student. Lees daarom de informatie die we hebben verzameld in de factsheet die je via onderstaande link kunt vinden:

Aansluitmasters

Elke UvA bachelor waarbinnen jij je major volgt, kent een aansluitende master. Afhankelijk van het gekozen majorprogramma en de manier waarop je eventueel keuzeruimte hebt ingevuld, ben je toelaatbaar tot bepaalde tracks/richtingen binnen de aansluitende master die bij jouw major hoort. Als je een specifieke track wilt volgen, neem dan tijdig contact op met de studieadviseur van je major om na te gaan of je toelaatbaar bent of wat je eventueel nog kunt doen om toelaatbaar te worden. Je kunt natuurlijk ook buiten de UvA zoeken naar geschikte masters. In alle gevallen moet je er rekening mee houden dat aansluitend en toelaatbaar niet betekent dat je automatisch wordt toegelaten. Vanuit de master kunnen aanvullende toelatingseisen worden gesteld, naast het hebben van een relevant bachelordiploma. Begin dus op tijd met het oriënteren op een master, check de toelatingseisen en bedenk goed hoe je de kans op toelating zo groot mogelijk maakt. Dat kan bijvoorbeeld door het slim inzetten van je keuzeruimte of door het volgen van extra curriculaire vakken. Voor alle masters geldt dat je je kunt onderscheiden door een hoog studietempo en hoge cijfers.

Er zijn verschillende masters die aansluiten op deze major, waarbij de toelaatbaarheid afhangt van het programma dat je kiest. Een aansluitende master is de master Physics. Kijk voor meer informatie hier.

Ervaring van een BG student

Maricke Flierman (start BG in 2016):

Hoe ik dacht over natuurkunde op de middelbare school: ik twijfelde eerder aan mijn BiNaS dan dat ik hem liefhad (“leuk deze formules, maar waar komen ze vandaan?”), ik zag het nut van modelleren totaal niet in (“in het echt is het toch altijd anders”) en, het meest belangrijke, ik vond de stof maar niks (“wie boeit het nou hoe snel een bal van de toren van Pisa valt?”). Dit veranderde tijdens het eerste jaar van Bèta-gamma, vooral tijdens de vakken Keerpunten in de Natuurwetenschappen en Van de Oerknal naar het Leven. Steeds meer besefte ik dat de natuurkunde zoals we die op de middelbare school leren, slechts een fractie is van wat er op de universiteit onderzocht en onderwezen wordt. Als het ware ontvouwde zich een nieuw deel van de wereld waarin onder andere de wetten van de kwantummechanica en relativiteitstheorie een onmisbare rol spelen: deeltjes werden ook golven, iets kon meerdere toestanden tegelijk zijn, snel bewegende objecten (b)leken ineens korter en tijd werd relatief. Het fascineerde me mateloos, ik kon er niet meer omheen. Dus pakte ik, tegen mijn eigen verwachting in (“natuurkunde is echt veel te moeilijk voor mij”), het majorprogramma erbij. In tegenstelling tot veel gamma majoren bijvoorbeeld, zijn de vakken bij natuurkunde echte ‘stapel vakken’. Dat wil zeggen dat je om aan een vak te kunnen beginnen, je vaak voorkennis nodig hebt uit een eerder vak. Hierbij is het dus wel handig als je vakken niet over hoeft te doen. Een gedisciplineerde werkhouding komt dan goed van pas. Waar je in het eerste jaar van Bèta-gamma er misschien vanaf bent gekomen met het lezen van samenvattingen van een ander, gaat dat je bij natuurkunde niet helpen. Je moet echt zelf met de opgaven aan de slag, er wordt immers getoetst op inzicht. Dit wil overigens niet zeggen dat “je echt geen leven meer overhoudt” als je voor deze major kiest. Je zal merken dat je studiedagen langer duren dan alleen de contacturen (zoals je misschien gewend bent), maar als je natuurkunde leuk vindt, gaat dat helemaal vanzelf en houd je genoeg tijd over voor andere dingen. Inmiddels heb ik met veel plezier de major afgerond. Wat bleek: een gezonde cocktail van discipline en motivatie is het belangrijkste, de rest volgt vanzelf. Natuurkunde is niet te moeilijk voor mij, ik deed hoogstens zelf te moeilijk over natuurkunde.

Studieplannen

Wij verwachten het studieplan van Natuurkunde voor 2020-2021 half april online te plaatsen.