Major Biologie

Biologie gaat over de functie, verspreiding en oorsprong van organismen op aarde. Je leert hoe gezonde cellen, organen en ecosystemen functioneren en hoe deze reageren op (schadelijke) invloeden van buitenaf. Je doet een stevige biologische basiskennis op en hebt daarbij ook te maken met toepassingen van scheikunde, wiskunde en natuurkunde.

Biologie is een wetenschap met veel facetten. Het is bovendien een richting die raakvlakken heeft met veel andere wetenschappelijke disciplines. Een moleculair bioloog heeft te maken met diverse aspecten op het gebied van scheikunde en natuurkunde. Een milieubioloog die zich bezighoudt met planten- of dierenpopulaties, krijgt te maken met vakken binnen de aardwetenschappen zoals bodemkunde en klimatologie, en met wiskunde en informatietechnieken. Het ligt dus voor de hand dat je als bioloog samenwerkt met mensen uit andere disciplines.

Met de overgang naar de major is het fijn om te weten  hoe de praktische zaken bij de major geregeld zijn en wat er verandert voor jou als student. Lees daarom de informatie die we hebben verzameld in de factsheet die je via onderstaande link kunt vinden:

Aansluitende masters

Elke UvA bachelor waarbinnen jij je major volgt, kent een aansluitende master. Afhankelijk van het gekozen majorprogramma en de manier waarop je eventueel keuzeruimte hebt ingevuld, ben je toelaatbaar tot bepaalde tracks/richtingen binnen de aansluitende master die bij jouw major hoort. Als je een specifieke track wilt volgen, neem dan tijdig contact op met de studieadviseur van je major om na te gaan of je toelaatbaar bent of wat je eventueel nog kunt doen om toelaatbaar te worden. Je kunt natuurlijk ook buiten de UvA zoeken naar geschikte masters. In alle gevallen moet je er rekening mee houden dat aansluitend en toelaatbaar niet betekent dat je automatisch wordt toegelaten. Vanuit de master kunnen aanvullende toelatingseisen worden gesteld, naast het hebben van een relevant bachelordiploma. Begin dus op tijd met het oriënteren op een master, check de toelatingseisen en bedenk goed hoe je de kans op toelating zo groot mogelijk maakt. Dat kan bijvoorbeeld door het slim inzetten van je keuzeruimte of door het volgen van extra curriculaire vakken. Voor alle masters geldt dat je je kunt onderscheiden door een hoog studietempo en hoge cijfers.

De master Biological Sciences  is de aansluitende master voor deze major. Bij welke track je precies toelaatbaar bent, is afhankelijk van de keuzes in je derde jaar. Neem hiervoor contact op met de studieadviseur van je major. Kijk voor meer informatie hier.

Toelatingseisen

Ervaring van een BG-student

Anna Neefjes (start BG in 2018):

Als echte Bèta-gamma student had ik veel moeite met het maken van een keuze voor mijn major. Hierom heb ik dan ook gekozen voor een brede major, Biologie. Ik wist dat ik met Biologie nog ontzettend veel kanten op zou kunnen wat voor mij de knoop doorhakte tussen Scheikunde, Natuurkunde en Biologie. Bij Biologie kun je kiezen om meer de kant van de Scheikunde op te gaan of meer de kant van de Sociologie/Gedragswetenschappen, je kunt onderzoek doen naar de kleinst mogelijke organisme of de grootste.

Aan het begin van het tweede jaar krijg je veel kennis vakken waarin je snel heel diep ingaat op meerdere gebieden binnen de biologie. Daarna krijg je vakken die onderzoek gericht zijn waarbij je kennis maakt met wetenschap en onderzoekers die ontzettend enthousiast zijn over hun onderzoeksgebied. Toen ik tijdens het vak “Challenges in Ecology” samen met een groep medestudenten in de middle-of-nowhere door de modder zat te ploeteren, werd ons door een overenthousiaste docent alle details van het leven van bladluizen verteld. Biologie docenten kunnen over de kleinste organismes de grootste verhalen vertellen, fanatiek geven ze les over de verschillende soorten regenwormen in een compost hoop of houden ze diepgaande gespreken over vesikel transport binnen een spiercel.

Biologie is een opleiding voor mensen die enthousiast kunnen worden over de kleinste eencelligen en de grootse vinvissen. Natuurlijk zal niet elk vak je even goed liggen, zo’n studie bestaat niet, maar wat Biologie jou aanbiedt is een enthousiaste docent die het zijn of haar levensdoel zal maken om je toch nog te laten genieten van het leren.

Een van de (vele) voordelen van Biologie is het grootte aanbod van Masters. Ik heb zelf gekozen om de Master opleiding Green Life Science’s aan de UvA te doen, deze Master is gericht op moleculaire plantenbiologie. Tijdens de onderzoeks vakken merkte ik hoe ontzettend interessant ik planten biologie vond. Dit verbaasde me, planten hebben me nooit goed gelegen, en de meeste kamerplanten die ik van mijn familie kreeg hebben het niet langer dan een half blok bij mij overleeft. Gelukkig lieten mijn docenten me van te voren weten dat ik niet de enige, noch de eerste, planten bioloog zonder groene vingers zou zijn.

Laat je twijfels je niet tegenhouden van het maken van je opleiding keuzes, ik heb ook getwijfeld over biologie, maar zal voor geen geld nu een andere keuze maken.

Studieplannen