Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!

Veelgestelde vragen over de start van het studiejaar

Voor Bachelor studenten Communicatiewetenschap in studiejaar 2020-2021

De uitbraak van het coronavirus heeft grote gevolgen voor het onderwijs, en dus ook voor jou als student. Op deze pagina vind je het antwoord op veelgestelde vragen die relevant zijn voor studenten die in september de Bacheloropleiding Communicatiewetenschap volgen.

  • UPDATE 22 april 2021

    Afgelopen dinsdag maakte onze minister-president bekend dat er weer meer mogelijkheden komen in het hoger onderwijs vanaf 26 april. In dit bericht willen we jullie informeren over deze mogelijkheden.

    Onderwijs semester 2: volledig online, meer mogelijkheden op de campus

    We hebben gekeken hoe we de nieuwe mogelijkheden het beste kunnen benutten binnen de overheidsbeperkingen. We hebben bijvoorbeeld gekeken of we een beperkt aantal lessen op de campus plaats kunnen laten vinden (zoals tijdens het eerste semester) of dat we meer studieplekken kunnen aanbieden voor studenten en kleine groepen.

    We weten dat een aantal van jullie graag naar de campus willen komen. Echter, ondanks dat er meer mogelijkheden zijn, ons onderwijs zou nog steeds beperkt worden door de 1,5-meter maatregel en veel van jullie zijn momenteel niet in Amsterdam (waardoor veel lessen nog steeds online zouden moeten plaatsvinden). We vinden het ook belangrijk consistent te zijn in ons onderwijs, zowel voor docenten als studenten. Daarom hebben het College en de Graduate School of Communication besloten om de rest van het semester online les te blijven geven.

    We weten ook dat het belangrijk is om je medestudenten te kunnen ontmoeten. Met de nieuwe maatregelen kunnen we iets meer in die behoefte voorzien. We zullen onze lege werkgroepruimtes beschikbaar stellen zodat je die kunt gebruiken om te studeren of om met je (project)groep af te spreken. Hoe je een studieplek reserveert, lees je hier.

    We kijken momenteel ook naar opties om je scriptie- of stagebegeleider te ontmoeten op de campus. Als dit mogelijk is, zal je docent je hier over informeren.

    Je kunt vanaf nu ook een afspraak maken met de studieadviseurs op de campus. Hoe je dat doet, lees je hier.

    Zelf-testen beschikbaar, niet verplicht

    Zodra de universiteit weer gedeeltelijk opengaat, zullen er gratis covid-19 zelftesten beschikbaar worden gesteld voor iedereen die naar REC wil komen. Het doel van deze zelftesten is om een extra check te doen of je geen covid-19 hebt voor je naar de campus komt. Wees je ervan bewust dat je een zelftest niet moet gebruiken als je coronaklachten hebt. In dat geval moet je je laten testen door de GGD en in quarantaine gaan terwijl je wacht op de uitslag.  Zelftesten zijn namelijk minder betrouwbaar dan de GGD-test. Daarom moet iedereen met een negatieve zelftest zich op de campus ook nog steeds houden aan de basisregels zoals het houden van 1,5-meter afstand.

    Je kunt binnenkort een zelftest bestellen via zelftestonderwijs.nl. Je krijgt de test thuis gestuurd. Op deze website zullen ook instructies komen te staan over hoe je de zelftest moet afnemen en antwoorden op andere veel gestelde vragen. Alle informatie over zelftesten is binnenkort beschikbaar via de Gezondheid en Preventie pagina.

    Het doen van een zelftest zal altijd vrijwillig zijn. We zullen niet aan de deur checken of je een test gedaan hebt of je vragen om bewijs van het testresultaat. We hopen echter dat je er alles aan doet om onze universiteit een veilige plek te houden, zodat we hopelijk meer mogelijkheden krijgen van de overheid.

    De basisregels zoals het houden van 1,5-meter afstand en het dragen van een mondmasker binnen het gebouw zullen verplicht blijven.

    Vergeet je studentenkaart niet als je naar de campus komt

    Vergeet niet je studentenkaart mee te nemen als je naar de campus komt. Zonder kaart mag je het gebouw niet in. Ben je je kaart kwijt? Dan kun je bij de rode balie in REC BCD een nieuwe kaart aanvragen voor 15 euro.

    Mentale gezondheid

    We weten dat een aantal van jullie kampen met mentale problemen door de coronasituatie. Als je tegen problemen aanloopt in je studieplanning, je gestrest voelt of gewoon even wilt praten, kun je terecht bij onze studieadviseurs (studyadviser-cs@uva.nl). De studieadviseurs organiseren ook maandelijks sessies over thuisstuderen en omgaan met eenzaamheid. Voor andere UvA initiatieven kun je hier terecht.

    Tenslotte krijgen we veel vragen over het onderwijs van volgend academisch jaar. De exacte invulling is nog niet bekend en zal ook afhangen van de status van de pandemie. Momenteel hopen we op en plannen we voor campusonderwijs. We verwachten na 1 juni meer te weten. We zullen je uiteraard op de hoogte houden van de ontwikkelingen.

    Algemene informatie over de maatregelen binnen de universiteit kun je hier vinden.

    We hopen jullie meer te kunnen zien de komende tijd.

    Met vriendelijke groeten,

    Dr Jessica Taylor Piotrowski

    Directeur Graduate School of Communication.

    Prof Bas van den Putte

    Directeur College of Communication

Algemene vragen

  • Is aanwezigheid bij werkgroepen verplicht?

    Studiesucces en een actieve groepsdynamiek hangen grotendeels af van jouw actieve deelname en betrokkenheid gedurende het programma. Daarom is online aanwezigheid verplicht voor alle onderwijswerkgroepen binnen de studie Communicatiewetenschap en verwachten we dat je actief deelneemt aan alle geplande lessen.

    Dit betekent dat wanneer je een online werkgroep hebt, je op tijd moet inloggen en je camera aan moet hebben. Als je door onvoorziene omstandigheden een werkgroep mist, moet je dit natuurlijk van tevoren aan je docent melden.

  • Is er mogelijkheid om op uitwisseling te gaan?

    Alle UvA-uitwisselingsprogramma’s voor studenten in het eerste semester en tweede semestervan het nieuwe collegejaar 2020-2021 worden geannuleerd. Dit geldt voor zowel inkomende als uitgaande uitwisselingsstudenten in programma’s als Global Exchange en Erasmus+, inclusief stageprogramma’s. 

  • Kan ik een stage doen?

    Stage doen in Nederland kan, mits de bedrijven hiervoor open staan. Zoals het er nu uitziet gaan de bedrijven langzaam weer op zoek naar stagiaires, en kijken ze hoe ze het werkend kunnen maken om op kantoor de maatregelen te laten gelden.  Wat ons betreft mag je de stage ook vanuit huis doen, als het stagebedrijf hiermee akkoord gaat.  

  • Kan ik financiële compensatie krijgen?

    Zoals je wellicht hebt gehoord, wordt het collegegeld voor 2021-2022 voor het merendeel van de studenten gehalveerd, al wachten we nog op meer details. Ook voor studenten die studiefinanciering hebben of op het punt staan ​​hun OV-kaart te verliezen door studievertraging, komt er een tegemoetkoming. Meer informatie hierover vind je hier.

  • Hoe ziet het onderwijs er uit in het nieuwe academische jaar, 2021-2022?

    Als de ontwikkelingen rondom het coronavirus het toelaten zouden we in studiejaar 2021/2022 graag al het onderwijs on campus willen aanbieden, zonder beperkingen. In dat geval worden alle (internationale) studenten weer in Amsterdam verwacht.

    De planning van ons onderwijs zal voorlopig gebaseerd zijn op deze intentie. Dit voornemen gaat echter gepaard met aannames over het verloop van de pandemie; internationaal beleid met betrekking tot reizen naar Nederland; en andere gerelateerde beslissingen. Vandaar dat het belangrijk is om te erkennen dat dit plan vroeg is en het aanpassingen vereist die passen bij de context van de pandemie. Hierover zal je tijdig bericht worden.

  • Moet ik in september 2021 naar Amsterdam komen?

    Als de ontwikkelingen rondom het coronavirus het toelaten zouden we in studiejaar 2021/2022 graag al het onderwijs on campus willen aanbieden, zonder beperkingen. In dat geval worden alle (internationale) studenten weer in Amsterdam verwacht.

Vragen over toelating en aanmelding

  • Ben ik verplicht om me in te schrijven na het accepteren van het aanbod?

    Nee, het accepteren van het aanbod verplicht je niet tot inschrijving en het betalen van collegegeld. Je kunt je inschrijving alsnog annuleren voor de start van het studiejaar.

    Echter, het is wel nodig dat je het aanbod accepteert zodat wij de noodzakelijke stappen voor de afronding van je inschrijving kunnen zetten. Als je het aanbod niet accepteert, kan dit er bijvoorbeeld toe leiden dat je je niet op tijd kunt aanmelden voor vakken. We raden je dan ook aan om het aanbod zo snel mogelijk, maar in ieder geval binnen de gestelde tijd in het toelatingsbesluit, te accepteren. Als je daarna alsnog wilt afzien van je inschrijving, neem dan contact op via de Digitale Student Service Desk.

    Als de coronamaatregelen in Nederland het niet toestaan dat in september onderwijs op locatie mogelijk is, dan is de faculteit van plan om het onderwijs en de toetsing online aan te blijven bieden zo lang als dat nodig is. Op die manier kun je starten met je opleiding aan de UvA, en is het onderwijs ook toegankelijk voor buitenlandse studenten die niet op tijd in Amsterdam kunnen reizen.

  • Kan ik het aanbod ook uitstellen?

    Ja dat kan, maar voor de Bachelor opleiding Communicatiewetenschap geldt dat je dan wel opnieuw door de aanmeldprocedure heen moet.

Na een periode waarin studenten en medewerkers elkaar niet konden treffen op de campussen, starten we de komende tijd langzaam verschillende activiteiten weer op - stap voor stap en op kleine schaal. Thuiswerken en thuis studeren blijven voorlopig wel de norm. Vanzelfsprekend blijven we de ontwikkelingen rondom het coronavirus op de voet volgen. We houden iedereen up-to-date via deze website, de UvA-nieuwsbrieven voor studenten en medewerkers, en via Canvas. Staat je vraag er (nog) niet tussen? Kijk dan ook op de algemene pagina van de UvA met veelgestelde vragen over inschrijving en toelating