Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!

Voor de oktobereditie van Leven na CW sprak de redactie met Stefanie van der Kleij. Na haar afstuderen is zij als docent aan de slag gegaan op een middelbare school. Tegenwoordig heeft zij een uitdagende baan bij het mediabureau Mediaxplain*.

CommPulse

Kun je iets over jezelf vertellen?

Mijn naam is Stefanie van der Kleij, 26 jaar en ik woon in Amsterdam. Aan de UvA heb ik een bachelor Communicatiewetenschap, een master Commerciële Communicatie & Voorlichting en een master Communicatie & Educatie behaald. Op dit moment werk ik met veel plezier als PR Consultant bij een onafhankelijk strategisch mediabureau: Mediaxplain* Dit bureau verzorgt strategisch media-advies voor haar klanten op het gebied van radio, print, tv, en outdoor en online media. Bovendien is het bureau, naast advies en advertising, ook gericht op media-effectonderzoek, free publicity en social media.

 

Hoe ben je eerder in je carrière in het onderwijs terecht gekozen?

Tijdens mijn bachelor Communicatiewetenschap heb ik de minor Educatie gevolgd. Voor deze minor liep ik stage op een middelbare school in Amsterdam-West, waarbij ik het vak maatschappijleer doceerde. Ik vond het prettig om naast veel theorie ook praktisch bezig te zijn en het onderwijs leent zich daar uitstekend voor. Een leslokaal is een heel dynamische omgeving waarbij je een steile leercurve doorloopt. Eén moment van onoplettendheid in je les en je kunt de leerdoelen voor die les afschrijven. Het onderwijs biedt daarnaast veel uitdagingen en je ontvangt veel waardering van leerlingen. Het lesgeven beviel zo goed, dat ik een master Communicatie & Educatie ben gaan volgen, waarmee ik mijn eerstegraads bevoegdheid heb gehaald. Met deze bevoegdheid mocht ik ook lessen in bovenbouw- en examenklassen verzorgen. Daarnaast was mijn interesse voor communicatiewetenschappen zeker niet afgenomen en heb ik ook de master Commerciële Communicatie & Voorlichting afgerond.

 

Je hebt nu voor een baan in een andere richting gekozen. Kun je iets meer vertellen over wat je eerst deed en waarom je van richting bent veranderd?

Na afronding van mijn twee masters, werd mij de mogelijkheid geboden om naast het doceren van maatschappijleer, de externe communicatie voor de school (1750 leerlingen) op te zetten. Dit was een mooie kans om mijn kennis op het gebied van marketing, communicatie en PR toe te passen en verder te ontwikkelen. Ook werd ik gevraagd om het vak ‘communicatie’ te geven op de International Business School. Door dit mooie aanbod heb ik de keuze gemaakt om na mijn twee masters in het onderwijs te blijven. In anderhalf jaar tijd hebben we veel op communicatiegebied voor de school gerealiseerd. Dit heb ik met veel plezier gedaan, maar ik merkte dat ik op zoek was naar nog meer uitdagingen op het gebied van marketing en PR. Op dat moment bleek het mediabureau, waar ik stage had gelopen tijdens mijn bachelor, haar PR-afdeling te willen uitbreiden. Dit was voor mij de ideale vervolgstap om mijzelf verder te ontwikkelen en nieuwe uitdagingen aan te gaan.

 

Waarom sprak de organisatie waar je nu werkt jou aan?

Mediaxplain* heeft een open en informele werksfeer waarbij creatief en strategisch denken centraal staan. Iedereen krijgt volop de kans om zich te ontwikkelen. Omdat Mediaxplain* erin gelooft dat mediagebruik een snel veranderend karakter heeft en investeringen in media moeten renderen, wordt er veelvuldig mediagedrag- en media-effectonderzoek uitgevoerd. Hierdoor is ons media-advies gebaseerd op degelijk onderzoek en hebben we daarnaast alle middelen in huis om met een combinatie van elementen, waaronder social media en PR, de doelstellingen van klanten te realiseren.

 

Wat is jouw Gouden Tip voor studenten die ook in de PR zouden willen gaan werken?

Ik ben door mijn stage in contact gekomen met Mediaxplain*. Destijds had dit mediabureau, net als alle andere mediabureaus, nog geen PR-afdeling Ik heb daar veel geleerd en we hebben ook na mijn stage contact gehouden. Hierdoor is mijn advies om ook bij een wetenschappelijke studie altijd stage te gaan lopen in het bedrijfsleven. Je stageplek is vaak de eerste plek waar je de theorie in praktijk kan brengen en waar je een netwerk opbouwt. Uiteindelijk heeft deze stageplek mij een enorm leuke en geschikte baan gebracht. Als je nu al weet dat je graag de PR in wilt, is mijn advies om bij een PR consultancy bureau stage te gaan lopen. Hierdoor werk je voor veel verschillende klanten en voer je verschillende PR-activiteiten uit waardoor je direct een goede basis ontwikkelt.