Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!

Een combinatie van onderzoek doen, workshops en lezingen geven. Dat is wat Cem Gömösay en Linda Duits nastreven met hun eigen onderneming ‘Diep Onderzoek’. In de novembereditie van Leven na CW vertellen zij over hun ervaringen tot nu toe.

CommPulse

Opleiding en achtergrond

Cem en Linda zijn beiden breed geschoold, een goede basis om een onderneming mee te starten. Cem: “Ik heb een brede achtergrond en heb zowel in Berlijn als Amsterdam gestudeerd. Zo heb ik, naast Communicatiewetenschap, Politicologie en Neerlandistiek gestudeerd. Via Liesbeth van Zoonen ben ik uiteindelijk parttime aan de UvA gaan doceren. Dit werd geleidelijk aan steeds meer. Na ongeveer twee jaar ben ik gestopt met lesgeven bij CW omdat de richting Media Entertainment en Populaire Cultuur (MEPC) verdween. Toen ben ik les gaan geven bij Media en Cultuur, ook aan de UvA.  Ten slotte zijn Linda en ik begonnen met Diep Onderzoek.”  Linda vult aan: “Ook mijn achtergrond is breder dan alleen CW. Ik heb politicologie gestudeerd en had in eerste instantie als doel bij politicologie of sociologie te gaan promoveren.  Via een omweg ben ik vervolgens bij ASCOR terecht gekomen. Ik heb daar eerst een baan als administratief medewerker gehad, waarna ik uiteindelijk bij Communicatiewetenschap ben gaan promoveren. Ik heb vervolgens ongeveer tweeëneenhalf jaar als docent gewerkt. Cem en ik hebben allebei als docent voor de richting MEPC gewerkt, waar wij elkaar ook hebben leren kennen. Helaas is die richting op een gegeven moment  verdwenen.”

 

Een sprong in het diepe

Na een aantal jaren werken als docent zijn Cem en Linda de uitdaging in 2010 aangegaan en hebben hun eigen onderzoekbureau opgericht. Althans, in eerste instantie. Cem en Linda bleken van meer markten thuis te zijn dan alleen onderzoek. Linda: “Onze doelstelling is al vrij snel verschoven van het doen van communicatiewetenschappelijk onderzoek naar andere markten, waaronder consultancy en het geven van lezingen en workshops. Het is deze combinatie die een gat in de markt bleek te zijn.” Cem vult aan: “In het begin, toen we nog geen opdrachten hadden, was het erg spannend, maar uiteindelijk komt het altijd goed.”

 

Veel praten 

Maar wat doe je dan precies als je net een nieuwe onderneming aan het opstarten bent? “In het begin ben je vooral veel met andere ondernemers aan het praten. Je kijkt in je netwerk, en of je bijvoorbeeld iets samen met andere ondernemers kunt doen. Ook hebben we geleerd dat iedereen eigenlijk heel behulpzaam is. In plaats van concurreren ligt de nadruk veel meer op samenwerken,” vertelt Linda. “Maar in het begin is het ook aftasten wat je aan het doen bent. Niet alleen het schrijven van een ondernemingsplan, maar ook het opstellen van offertes en het bepalen van je tarief moet je gaandeweg leren”, vervolgt zij.

 

De markt

Economisch gezien lijkt dit echter niet de makkelijkste periode te zijn om een onderneming te starten. De kredietcrisis is immers nog steeds niet opgelost. Cem en Linda vertellen dat ook zij dit merken. Linda: “Je merkt dat de tarieven omlaag gaan. Doordat wij echter breed inzetbaar zijn hebben wij hier minder last van dan bijvoorbeeld een journalist. Ook merken we dat commerciële bedrijven steeds meer geïnteresseerd zijn in kwalitatief onderzoek, niet meer alleen als aanvulling op feiten en cijfers. Hier kunnen wij goed op inspelen.”

 

Jonge ondernemers

Op de vraag hoe starters zich het beste voor kunnen bereiden, hebben Cem en Linda een duidelijk antwoord: “Doe eerst ervaring op. Voordat je zelf een onderneming begint kun je beter eerst gaan leren werken. Als je net klaar bent met studeren zul je eerst moeten leren wat het is om de hele dag te werken. Uren maken, écht de hele dag bezig zijn, dat is even wennen. De verleiding is groot om andere dingen te gaan doen”. Hun verhaal besluit Linda met een aantal tips: “Ga schrijven, kijk om je heen, praat met mensen. Ook als je iets niet meteen leuk vindt: gewoon doen! Verandering is goed, maar blijf vooral vertrouwen houden”.