Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!

De papieren oplage van kranten daalt al een aantal jaar op rij. Op dit moment wordt die deels gecompenseerd door een stijging van de digitale oplage. Denk jij dat dit de toekomst van de betaalde krant is?

CommPulse

Jon Ruigrok (masterstudent Corporate Communicatie): “Ik geloof nog wel in een betaalde digitale 'krant', maar niet in een digitale actualiteitenkrant. Internet neemt deze rol volledig over. Er zijn zeker mogelijkheden voor digitale betaalde 'kranten' maar dan moeten we wel af van het ‘kranten idee’ en de term. De digitale krant op het internet is niet de toekomst: een PDF van de krant online werkt niet. Het internet is een totaal ander medium dat veel meer mogelijkheden biedt qua design, interactie, live content zoals het real-time aanpassen van informatie, infographics, location based informatie, etc. Wanneer je online digitale content gaat maken waarbij je uitgebreide achtergrondverhalen en inzichten brengt en dit vervolgens goed en mooi verpakt ben ik ervan overtuigd dat mensen willen betalen voor deze content, mits goed geprijsd. Bijvoorbeeld een  abonnement voor  €60,- per jaar of €4.99 per maand. Zie bijvoorbeeld het succes van de correspondent en NRC reader.”

 

Esther Ruijter (afgestudeerd communicatiewetenschapper): “Digitale krant? Met een tablet zou ik er misschien nog wel aan beginnen. Ik lees de krant het liefst tijdens het ontbijt; na het werk heb ik vaak geen zin om thuis nog eens achter de computer te zitten. En bij het ontbijt, al dan niet in de tuin, is een tablet praktischer dan bv een laptop of computer. De inhoud moet wel een toevoeging zijn op het gratis nieuws op internet en tv, zoals achtergrondartikelen en korte en bondige verduidelijking van het nieuws, zoals bv nrc.next doet. Verder kom ik er vaak alleen op zaterdag aan toe. Misschien moet de krant 'vermageren' naar slechts de zaterdageditie (papier of digitaal). Hierdoor worden de kosten voor de krant minder en kunnen lezers zoals ik precies betalen waar behoefte aan is: eens per week je krant lezen.”

 

Erik Weijers (studieadviseur Communicatiewetenschap): “Ik denk dat kranten steeds vaker gedwongen worden om hun content ook digitaal aan te bieden, omdat de lezer zijn nieuws steeds vaker digitaal wil ontvangen. Doordat er concurrenten zijn die dit gratis doen, bestaat de vraag of er genoeg mensen zijn die willen betalen voor online nieuws. Ik denk van wel, het aantal aanmeldingen voor de Correspondent toont aan dat mensen hiertoe bereid zijn. Voorwaarde is wel dat kranten zich kunnen onderscheiden door middel van inhoud en achtergronden, oppervlakkige nieuwsfeitjes zijn tegenwoordig overal beschikbaar. Ik heb zelf een papieren krant op het moment en ik ben geen lid van de Correspondent omdat ik graag weet waarvoor ik betaal. Mocht er een goed online alternatief komen, dan wil ik wel een overstap overwegen.”