Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!

Reclamemakers gebruiken allerlei verschillende en soms controversiële strategieën in hun reclames om doelgroepen aanspreken. Zo zie je bijvoorbeeld steeds vaker 'f*ck' langskomen. Waar liggen volgens jou de ethische grenzen voor reclames?

CommPulse

Stefanie de Ruiter (Research Master student CW): “Ethische grenzen zijn voor iedereen verschillend, per situatie. Naar mijn mening worden ethische grenzen overschreden wanneer een commercial groeperingen kwetst of anderen aanzet tot kwetsen.  In dit geval vind ik dat dit niet gebeurt.”

Kris Kompiet (Research Master student CW): “Ik denk niet dat de grens ligt bij 'fuck' omdat dat een woord is wat zo ingeburgerd is in de samenleving en voortdurend door iedereen gebruikt wordt. Als je ethische grenzen legt bij de producten die geadverteerd worden (bijvoorbeeld ongezond eten, roken of drinken) kan dat ook een averechts effect hebben en wordt het product misschien alleen maar aantrekkelijker: het verboden vrucht effect. Ik denk niet dat het zin heeft om ethische grenzen te stellen (tenzij het natuurlijk echt (groepen) mensen beledigt), maar dat je mensen beter kunt informeren hoe ze met reclame om moeten gaan.” 

Michelle den Herder (Schakelstudent CW): “Ik vind niet dat je kunt zeggen dat bepaalde reclames op voorhand niet mogen worden uitgezonden/gebruikt omdat daar eerst reacties van het publiek nodig voor zijn. De eisen die er aan reclames worden gesteld zijn vaag en iedereen heeft een andere opvatting over wat bijvoorbeeld fatsoenlijk is en wat niet. Mochten er heel veel negatieve reacties komen, vind ik het terecht dat een reclame van de televisie wordt gehaald of elders wordt verwijderd. Een idee zou zijn om reclames voor te leggen aan een groep, representatief voor de Nederlandse bevolking, die vervolgens bepaalt of een reclame ethisch verantwoord is of niet”.

Ben jij het hiermee eens?