Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!

Fiens ombudsblog

Fien Reerds, ombudsstudent bij het College of Communication (2016-2018), interviewde alumna Jennifer Hormann over haar huidige baan als middelbare schooldocent.

Fien Reerds

‘’Wat ga ik nou eigenlijk doen nadat ik mijn studie Communicatiewetenschap heb afgerond?’’

Voorheen was dit een vraag die ergens ver in mijn achterhoofd rond dwaalde, maar met het einde van het tweede jaar in zicht merk ik dat deze vraag steeds vaker naar boven komt drijven. Ook gaat de vraag vaak gepaard met een lichtelijk gevoel van paniek, want het antwoord is voor mij nog een raadsel. Als ik de toekomstplannen van mijn collega CW-studenten peil, bespeur ik ook bij  hen een gevoel van onzekerheid. Om mijzelf en mijn mede CW-studenten wat op weg te helpen, zal ik een aantal alumni interviewen over hun huidige baan. Op deze manier hoop ik wat inspiratie te bieden en wellicht wat onzekerheid weg te nemen, want laten we eerlijk zijn: CW-studenten komen altijd op hun pootjes terecht.

In dit eerste deel van mijn serie interview ik Jennifer Hormann, docent Maatschappijwetenschap op een middelbare school.

Hoi Jennifer, kun je beginnen met jezelf te introduceren?

Natuurlijk! Mijn naam is Jennifer Hormann, ik heb Communicatiewetenschap gestudeerd aan de UvA en ik ben nu docent Maatschappijleer/ Maatschappijwetenschappen op het Jac. P. Thijsse College in Castricum. Ik ben begonnen met Communicatiewetenschap in 1998 en ik was klaar in 2004. Ik heb er iets langer over gedaan, ook omdat ik in het buitenland geweest ben.

Hoe zag jouw studieloopbaan bij Communicatiewetenschap eruit?

Nou, ik ben dus in 1998 begonnen en ik heb er zes jaar over gedaan. Ik heb tijdens mijn studie een jaar in Londen gestudeerd met een Erasmus beurs. Daar heb ik mijn minor gedaan. De minor was gericht op kinder- en jeugd communicatie, maar ik heb ook wel gewoon vakken gedaan die ik gewoon echt leuk vond, zoals filmvakken. Ik vond dat wel een toegevoegde waarde aan mijn studie. Als afstudeerrichting heb ik vervolgens interne -en externe communicatie gekozen, dat heet nu Corporate Communicatie. Ik heb een afstudeeronderzoek gedaan bij het ministerie van VROM (Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer), over het intranet binnen dat ministerie.

En toen was je klaar met je studie…

En toen na mijn studie ben ik terecht gekomen in PR Marketing bij een internet bedrijf. Ik heb tot mijn 27e bij dat bedrijf gewerkt. Ik wilde altijd al wel het bedrijfsleven in en de PR kant op, maar toen ik eenmaal in het bedrijfsleven zat kwam ik erachter dat ik iets meer wilde toevoegen aan de maatschappij. Het bedrijfsleven is wel erg individualistisch en ik had niet echt het idee dat ik iets toevoegde aan de maatschappij.

Dan ga je toch verder kijken en toen bleek dat ik, dat is nu niet meer het geval, nog met de studie Communicatiewetenschap docent Maatschappijleer kon worden, aangezien het veel raakvlakken heeft. Ik heb toen een eenjarig postdoctoraal gedaan en daarna ging ik stage lopen op de school waar ik nu werk. Vervolgens ging een collega met pensioen en kon ik hier blijven.

In hoeverre heb je profijt van je studie in jouw huidige baan?

Ik heb wel gemerkt dat ik veel aan mijn studie heb in mijn huidige baan. Met name omdat het eerste jaar zo breed is met allerlei theorieën van Psychologie en Sociologie en dat komt allemaal weer terug in het programma Maatschappijleer en in het onderwijs in het algemeen. Als ik nu het onderwerp media ga behandelen, vind ik dat gewoon super interessant. Mijn collega’s hebben ook allemaal een universitaire opleiding gedaan. Bij Maatschappijwetenschappen kan dat gewoon niet anders, want dat geef je alleen aan de bovenbouw les en dan heb je een Universitaire opleiding nodig.

Als je nu terugkijkt op je studieloopbaan, had je dan dingen anders gedaan?

Nee, eigenlijk niet. Het is voor mij wel goed geweest om eerst in het bedrijfsleven ervaring op te doen. Ik denk dat ik mijzelf heb ontwikkeld in het bedrijfsleven en dat ik daardoor een betere docent ben geworden. Ik heb wat meer praktijk ervaring, ik kan wat meer koppelen en relativeren. Ook sta ik wat steviger in mijn schoenen. Ik denk niet dat als ik gelijk na mijn studie door was gegaan als docent, dat ik dan stevig in mijn schoenen had gestaan voor de klas. Ik denk ook wel dat het goed is om eerst mijn studie in de praktijk te hebben gebracht, voordat ik mezelf ging focussen op andere dingen. De baan die ik nu heb, vind ik gewoon echt heel leuk.