Uitslag studentenraadsverkiezingen 2023

Gepubliceerd op 23-05-2023 17:27
De Studentenraadsverkiezingen 2023 zijn achter de rug. Op maandag 22 mei heeft het Centraal Stembureau (CSB) de uitslag van de verkiezingen bekendgemaakt. Dit jaar heeft 16% van de UvA-studenten gestemd: de hoogste opkomst sinds 2014. Hieronder vind je de uitslag voor de Centrale Studentenraad, de Facultaire Studentenraden en de opkomstpercentages.

Centrale studentenraad

Van de 42.910 stemgerechtigde studenten bracht 6.941 studenten een stem uit voor de Centrale Studentenraad (CSR). Dat komt neer op een opkomstpercentage van 16,2%. Een flinke stijging: in 2022 stemde 11% van de UvA-studenten voor de CSR. De Activistenpartij UvA en en UvASociaal krijgen twee zetels. De Vrije Student, 020 en Sefa Student Party krijgen een zetel. INTER en EnCore hebben niet genoeg stemmen behaald voor een zetel in de CSR.

Actie voor KWF Kankerbestrijding

Dit jaar doneert de UvA €1,- per stem aan KWF Kankerbestrijding. In totaal hebben 7.397 studenten een stem uitgebracht voor de Centrale en/of Facultaire studentenraad. Dat betekent dat met deze actie €7.397,- euro is opgehaald voor KWF!

Opkomstpercentage per studentenraad vergeleken met vorig jaar