UvA Studenten

Collegekaart

Hoe krijg ik een (nieuwe) collegekaart? Waar gebruik ik het voor? Hoe en waar laad ik tegoed op mijn collegekaart op? Op deze pagina vind je de antwoorden op vragen die te maken hebben met de UvA-collegekaart.

Hoe krijg ik een (nieuwe) collegekaart?

  • Wanneer je gaat studeren bij de UvA moet je een collegekaart aanmaken. Hiervoor heb je je UvAnetID nodig (als aankomend UvA-student krijg je per e-mail een inlognaam en wachtwoord toegestuurd).
  • Ga naar mijnuvapas.nl (nieuw venster) om je pasfoto voor de collegekaart te uploaden. Zorg ervoor dat de pasfoto minimaal aan de onderstaande richtlijnen voldoet:​​​​ 
  1. Gebruik een duidelijke en recente pasfoto van paspoortkwaliteit (de pasfoto moet scherp en gedetailleerd zijn en voldoende contrast hebben (niet te licht of te donker).
  2. Gebruik een goed gelijkende foto van jezelf.
  3. De pasfoto moet van het bestandtype 'JPEG' zijn.
  4. De pasfoto mag niet kleiner zijn dan 50KB en niet groter dan 3 MB.
  5. Je gezicht is, met kin, mond, neus, ogen en wenkbrauwen, volledig zichtbaar - ook als je hoofd is bedekt - en is recht van voren gefotografeerd.
  6. Het grootste deel van de foto is gevuld met jouw gezicht.
  7. Op de foto staat slechts één persoon.
  8. De foto mag zowel in kleur als zwart-wit zijn.
  9. Foto's met Snapchat (of een gelijksoortig) filter zijn niet bruikbaar.

​NB. Je collegekaart wordt ook gebruikt als bewijs van identiteit. Bij een onduidelijke of ongeschikte foto is je kaart niet geldig.

  • Start je in september met je opleiding, en heb je voor 15 augustus je collegekaart aangevraagd, dan krijg je je kaart eind augustus thuisgestuurd op het adres dat je in Studielink hebt opgegeven. 
    Let op! Heb je een adres in het buitenland opgegeven? Dan ontvang je via e-mail bericht bij welk servicepunt je de collegekaart kunt ophalen.
    Heb je na 15 augustus je collegekaart aangevraagd, dan ligt je kaart klaar bij het Servicepunt van je opleiding en ontvang je bericht per e-mail over wanneer je de kaart kunt ophalen. Hiervoor heb je een geldig identiteitsbewijs nodig (ID, paspoort, rijbewijs). 
  • Wanneer je je collegekaart hebt opgehaald en je het wilt gebruiken, moet je die eerst activeren bij een servicepunt. De locaties van de servicepunten vind je hieronder. Hiervoor heb je je nieuwe collegekaart én een geldig identiteitsbewijs nodig (ID, paspoort, rijbewijs). Let op: het activeren van je collegekaart is ook nodig om te kunnen betalen met je collegekaart.

Servicepunten UvA

Voor het activeren van je collegekaart kun je op onderstaande locaties terecht:

  • Roeterseiland Campus
    Studenten Services vind je op Roeterstraat 11, in gebouw E, centrale hal op de begane grond. 
  • Science Park
    Op het Science Park is de bibliotheekbalie als servicepunt ingericht.

Ga voor openingstijden van de verschillende servicepunten naar 'Openingstijden Servicepunten' (nieuw venster).

Waar gebruik ik mijn collegekaart voor?

  • om je te legitimeren bij onderwijs, tentamens en studiecentra op alle UvA-locaties
  • om boeken te lenen bij de universiteitsbibliotheek
  • om toegang te krijgen tot bepaalde etages van de Science Park campus
  • om korting te krijgen bij o.a. het Universitair Sport Centrum (USC) en CREA.
  • om te betalen bij:
  1. automaten voor warme en koude dranken en snoepautomaten
  2. printers
  3. bibliotheekbalies (naast pinnen)
  4. cateringlocaties

Hoe en waar laad ik tegoed op mijn collegekaart op?

Via de website myNetPay (nieuw venster) laad je tegoed op je collegekaart op. Je kunt je kaart ook opladen bij de oplaadpunten in de UvA- en HvA-gebouwen. 

Kijk voor de locaties van de oplaadpunten en voor meer informatie bij Betalen bij de UvA.

Hoe lang is de collegekaart geldig?

De collegekaart is geldig zolang je ingeschreven staat bij de Universiteit van Amsterdam.

Wat is het verschil tussen de collegekaart en het Bewijs van Inschrijving?

De nieuwe collegekaart is geen Bewijs van Inschrijving. Het Bewijs van Inschrijving ontvang je zodra je aan alle inschrijfvoorwaarden hebt voldaan en het collegegeld hebt betaald op het door jou in Studielink opgegeven e-mailadres. 

Wat kan ik doen bij verlies of diefstal van mijn collegekaart?

  • Je kunt je collegekaart blokkeren via mijnuvapas.nl (nieuw venster) en bij een van de servicepunten.
  • Vraag op mijnuvapas.nl (nieuw venster) een nieuwe collegekaart aan (betalen via iDeal). Een nieuwe collegekaart kost €15,- in verband met productie, administratie- en verzendkosten. Met je nieuwe kaart heb je automatisch weer beschikking over je betaaltegoed (als er geen tegoed is afgehaald).
  • Je ontvangt per e-mail bericht wanneer je je nieuwe collegekaart kunt ophalen.
  • Een teruggevonden kaart  laat je deblokkeren door contact op te nemen met de Servicedesk via 020 525 1403 of servicedesk-fs@uva.nl
  • Is je kaart gestolen en heb je een proces-verbaal? Blokkeer je kaart zo snel mogelijk en ga met je proces-verbaal naar een van de servicepunten om gratis een nieuwe collegekaart aan te vragen. Met je nieuwe collegekaart heb je automatisch weer beschikking over je betaaltegoed als er geen tegoed is afgehaald.

Contact Servicedesk Facility Services (FS)

T: 020 525 1403
E: servicedesk-fs@uva.nl

Formulieren voor facilitaire diensten

Een aanvraag doen of storing melden? De status van je melding(en) bekijken? Ga naar www.uva.nl/fs-meldingen (nieuw venster).

Gepubliceerd door  Facility Services UvA

12 oktober 2018